Flera stora butikskedjor hotas av böter inför Black Fridayrean. Rea och röda priser ska signalera att det är billigare än vanligt. Men nu går Konsumentombudsmannen, KO, på tre bolag vars rea inte gjort varorna billigare.
Det är vanligt att fysiska butiker och näthandel annonserar om rea nästan jämt. Och så här inför Black Friday och Cyber Monday intensifieras reautbudet. Men de lockande röda priserna kan visa sig vara de normala priserna. Ibland kan priserna till och med vara högre under rean än annars, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.
KO anser att flera företag vilseleder konsumenterna genom att ange ett alltför högt normalpris. De överstrukna priserna har aldrig använts, eller bara använts några få dagar. Det nedsatta priset är det egentliga priset. Rea får inte heller pågå för jämnan, utan ska ske under en begränsad tid med rejält sänkta priser, enligt marknadsföringslagen.
Vilseleder konsumenter på olika sätt
Sportamore, Intersport och Ur & Penn, förbjuds nu av KO att använda felaktiga påståenden om varans ordinarie pris. Ur & Penn och Sportamore förbjuds också att använda rea på ett vilseledande sätt. Företagen får inte påstå att priset är lägre när varorna inte är prissänkta. Ur & Penn förbjuds även att använda ordet rea om inte försäljningen pågår under en begränsad tid.
–Vi anser att företagen sviker konsumenterna genom att låtsas ha rea och sänkta priser. Det blir också en osund konkurrens som missgynnar företag som sköter sig och följer reglerna, säger processrådet Pär Magnusson.
Riskerar dryga böter
Om företagen bryter mot förbudet riskerar de att betala böter på flera miljoner kronor: Sportamore 2 miljoner, Ur & Penn 1,5 miljoner och Intersport 2 miljoner.
Konsumentverket har de senaste åren granskat hur företag inom flera branschen anger priser. Det har bland annat resulterat i en stämning mot Jollyroom, som säljer barn- och babyartiklar på nätet, och en fällande dom mot möbelföretaget Trademax. Möbelföretaget har dömts av Patent- och marknadsdomstolen att betala en marknadsstörningsavgift på fyra miljoner kronor. Företaget, som säljer möbler på nätet, har bland annat använt sig av rekommenderade priser som inte används av någon i branschen. Domen är överklagad av företaget, enligt pressmeddelandet.