En del av dataspelsbolaget Gigantic Duck har sin bas i Borås. Men en viktig del av företaget finns vid The Game Incubator vid Science Park Skövde. I mars lanserade de sitt första spel, ”Bombergrounds: Battle Royale”. Det blev en succé.
Utan en enda krona i spenderad marknadsföring fick spelet över 600.000 användare under de första 20 dagarna.
– Resultatet sedan lanseringen har ännu inte riktigt sjunkit in för oss, säger Jimmy Nyström, en av bolagsgrundarna, i en intervju på Science Park Skövdes hemsida.
Personerna bakom spelet har känt varandra sedan de var i 11-årsåldern och har spelat en hel del tillsammans. Tills de en dag bestämde sig för att göra ett eget spel.
– Det är genom spel som vi har byggt upp vår vänskap, och genom att göra ett spel tillsammans så har vi även kommit nära varandra. Det har gjort att vi kan ha allt uppe för diskussion, vilket har hjälpt oss i utvecklingen att göra en bra produkt, säger Alexander.
Early access
Spelet är ett early access-spel, vilket innebär att det är gratis att spela om man vill testa spelet. Synpunkterna från spelarna tas in, samtidigt som man fortsätter att utveckla spelet tills dess att det kan säljas. Spelet kan utvecklas med nya banor, karaktärer och spelupplägg under tiden.
Det är ett onlinespel för upp till 25 spelare samtidigt.
– På 20 dagar skapades 600.000 konton, vilket är fler än vi någonsin hade trott. Vi har fått viral spridning av stora YouTubers över hela världen som har testat spelet, vilket har resulterat i att det har hamnat i topp inom vissa kategorier på Steam, Google Play och Apple Appstore. Vi är jätteglada över att kunna realisera drömmen vi har haft i över två år, och nu är det upp till oss att kunna möta efterfrågan på spelet, säger Alexander.