Att handla mat på nätet har vuxit rekordartat under pandemiåren. Näthandeln verkar inte stagnera efter pandemin enligt en ny undersökning.
Undersökningen visar att nästan sju av tio onlinekunder tror att de kommer att fortsätta handla mat på nätet även efter att restriktionerna lättar och det är många som har handlat mat på nätet efter pandemiutbrottet.
Nästan var fjärde svensk har handlat mat på nätet sedan pandemins utbrott, enligt en undersökning genomförd av Demoskop på uppdrag av Coop. Nästan 7 av 10 uppger att de kommer fortsätta göra det när restriktionerna lättas upp men var tredje person säger samtidigt att de inte kommer att fortsätta handla online i samma utsträckning som under pandemin.
– Vår onlinehandel har växt urstarkt den senaste tiden och fortsätter att växa. Nu planerar vi för ett nytt normalläge där onlinehandel är ett naturligt sätt att få hem sina matvaror, säger Sara Mundt Petersen, chef för Digitala kundmöten på Coop Sverige AB.
Flest kvinnor som handlar mat på nätet
Undersökningen visar att det är fler kvinnor (45 procent) än män (32 procent) som handlat mat på nätet sedan pandemins utbrott. Det är ingen skillnad på inställningen till att fortsätta handla mat mellan könen, då det är lika stor andel som säger att de kommer fortsätta med näthandeln efter pandemin. Mest positiva till att fortsätta handla mat online är åldersgruppen 35-44 år.
– Många har upptäckt hur smidigt det är att handla på nätet och sen hämta ut matkassarna i butik eller få dem hemlevererade. Vårt uppdrag är att se till att kunderna får en lika smidig och inspirerande upplevelse oavsett hur de får hem maten, säger Sara Mundt Petersen.
. Resultat från undersökningen
- 39 procent uppger att de har handlat mat på nätet enstaka eller flera gånger under pandemin.
- Av dessa uppger 68 procent att de kommer att fortsätta handla mat på nätet efter pandemins slut (35 procent i samma utsträckning som under pandemin och 33 procent i en lägre utsträckning).
- Kvinnor och män är i lika grad positiva till att fortsätta handla mat online.