Den svenska och inhemska e-handeln backade 3% mot september förra året. Däremot ökade e-handelsinköpen från utlandet med 2%.
Men om man tittar på hela kvartalet så ökade e-handeln i Sverige med 3% och från utlandet med hela 12%. Detta visar Svensk Handels e-handelsindikatorrapport om internetshoppingen som omfattar det tredje kvartalet 2021.
– Att e-handelstillväxten fortsätter att avta var väntat när restriktionerna har slopats och fler återvänder till de fysiska butikerna. Det är snarare anmärkningsvärt att det fortfarande är tillväxt under tredje kvartalet och att utländska sidor drog mer av tillväxten, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
Några av de största kategorierna är kläder och skor, hemelektronik samt möbler och heminredning som shoppas.
E-handeln utvecklas positivt ändå
– Under slutet av förra året väntade sig många att e-handelns omsättning skulle sjunka i nivå under 2021, men så har det alltså inte blivit. Även om omsättningen under resten av året skulle bli påtagligt lägre än förra året så kommer e-handeln likväl att visa positiv tillväxt för helåret 2021. Det är en imponerande utveckling, säger Johan Davidson.