-Kaffe sa smaka gôtt, säger Anders Sjögren som är VD på Kaffekompaniet på bred västgötska.
Kaffekompaniet som sedan tidigare finns i Göteborg, Skåne, Örebro och Stockholm har nu valt att etablera sig i Skaraborg efter att i september köpt upp kaffe-på-jobbet aktören Five Day Week.
Kaffekompaniet har sitt huvudkontor i Göteborg där resan en gång startade. I Göteborg finns även ett lokalt rosteri och kaffelab där de ständigt arbetar för att servera en bättre kopp kaffe till deras kunder. Men nu påbörjas en stor satsning för att etablera sig fullt ut mellan Vänern och Vättern. Det märks ganska så snabbt in i samtalet att kärleken till bönor, bryggteknik och fikaraster är något som engagerar VD Anders Sjögren.
-Bra fikaraster är mer ofta förekommande i framgångsrika företag menar Anders. Att ta pausen på allvar är viktigare än man tror och vi vill verkligen att det ska vara skillnad att ha Kaffekompaniet på arbetsplatsen som leverantör.
Ulf Dahlberg som ansvarar lokalt för försäljningen i Skaraborg är för många ett välkänt ansikte. Med rötterna i cafévärlden har han under flera år arbetat med att skapa trevliga fikapauser med godare kaffe på Skaraborgs arbetsplatser.
– Jag tycker det känns toppen att få arbeta vidare i Kaffekompaniets värld med bredare sortiment och passionen för kaffe märks verkligen hos alla mina nya kollegor i bolaget säger Ulf.
Hur kom det sig att ni valt att etablera er i Skaraborg?
– Vi har redan kunder i Skaraborg sedan tidigare som nu får en högre servicegrad och vi expanderar organiskt med flera stora kunduppdrag i regionen så tajmingen för övertaget av Five-day weeks verksamhet var toppen berättar Anders, som själv är uppväxt i Hjo.
Vilka kunder har ni området? Kan det bli aktuellt med nyanställningar?
– Vi har flera fina kunder i Skaraborg där vi blandar både kontor, industri och butik och under 2022 startar vi upp ett spännande större uppdrag i regionen. Det kan mycket väl bli tal om nyanställningar i framtiden om expansionsplanerna blir som tänkt, berättar Anders Sjögren
Vad är det för målgrupp ni vänder er till?
-Vi vänder oss primärt till arbetsplatser och kanske mer specifikt till arbetsplatser som bryr sig om sina anställda och som delar vår värdering om hur viktigt kaffet egentligen är på en arbetsplats.
Vanligaste felet är att man tror dyrt är bäst
Vad är det vanligaste misstaget man gör när man ska välja kaffe på jobbet?
-Vanligaste felet är att man tror att riktigt bra kaffe är dyrt och även att kaffe ur en kaffemaskin smakar sämre än kaffe gjort på en traditionell bryggare, berättar Anders.
Finns det någon trend inom kaffedrickandet som är särskilt het just nu?
-Lustigt nog är den hetaste trenden just nu riktigt bra bryggkaffe där man också vill veta var kaffet kommer ifrån och att det är klimatkompenserat på något sätt. En av våra storsäljare är kaffemärket PURO som arbetar aktivt med att skydda regnskog i kaffeproducerande länder, avrundar Anders.