Skaraborg är idag ett viktigt nav för logistik och transporter. För att behålla den centrala rollen även i framtiden när transportindustrin ställer om, krävs en infrastruktur av laddstationer för tunga fordon.
”Tillsammans med Olssons Åkeri (XR-bolagen), Volvo i Skövde, Vara Kommun, Götene Kommun, Tidaholm kommun, Emtunga Transport och Svensk Fordonsladdning påskyndar vi omställningen till ett fossilfritt och hållbart logistiksystem och bidrar samtidigt till att Skaraborg blir än mer konkurrenskraftigt”, säger Sammy Tanhua, vd på Skövde Energi i ett pressmeddelande.
”Transportindustrin ställer om till hållbara transporter och Volvos ambition är att vara ledande i den omställningen. Som företag är det viktigt för oss att vara en föregångare i att ställa om våra egna logistiksystem. En viktig förutsättning för övergången till elektriska lastbilar att laddinfrastrukturen byggs ut i Sverige och Europa. Tack vare nära samverkan med Olssons Åkeri och Skövde Energi kan vi nu gå över till elektriska lastbilar för våra transportbehov, först lokalt i Skövde och under första halvåret 2023 hela vägen ner till våra vagnsfabriker i Europa”, säger Rickard Lundberg, platschef Volvo Skövde.
”För Olssons Åkeri, som är en del av XR Bolagen, är det viktigt att ligga i framkant när det gäller hållbara alternativ för transporter. Som långvarig leverantör och trogen Volvo-kund var det ett givet val att investera i elektriska tunga lastbilar när de introducerades på marknaden. Vi ser fram emot att lära oss av den nya tekniken och tillsammans med vår kund utveckla framtidens hållbara transporter”, säger Mathias Olsson, vd Olssons Åkeri.
Skövde Energi har beviljats delstöd från Energimyndigheten på 38 miljoner för att bygga stationer för tung laddning på fyra platser i Skaraborg – Götene, Tidaholm, Vårgårda och Vara. En laddstation kommer även att byggas i Skövde.