Julhandeln kan bli extra viktig för sällanköpsvaruhandeln i år. Försäljningssiffrorna har minskat nio månader i följd, visar ny statistik från SCB.
Med sällanköpsvaruhandel avses handel med varor som inte ingår i dagligvaruhandeln. Det är till exempel skor, kläder, elektronik, bygghandeln, ur, guld och leksaker.
– Sällanköpsvaruhandelns försäljning började minska i februari jämfört med föregående månad. Därefter har den fortsatt nedåt varje månad. I oktober minskade försäljningen med 2,5 procent jämfört med september, säger Johan Nyström, statistiker på SCB i ett pressmeddelande.
Totalt minskade hela detaljhandelns försäljning med 1,3 procent i oktober jämfört med september. Det var tredje månaden i rad med negativ månadsutveckling.
– Detaljhandelns försäljning var under perioden augusti–oktober 3,2 procent lägre än i maj–juli. Även sällanköpsvaruhandeln visar en nedgång på 3,2 procent under samma period, och dagligvaruhandeln exklusive Systembolaget visar en nedgång på 1,6 procent.
Frågan är om trenden håller i sig när julhandeln tar fart.
– Historiskt är december den månad då försäljningen är som högst inom sällanköpsvaruhandeln. På senare år har försäljningen även ökat en hel del i november i och med ”Black Friday” och ”Black week”, säger Johan Nyström.