För sjunde gången är Skövdebostäder nominerade till det fina priset Kundkristallen.
Det är sjunde gången som Skövdebostäder genomför sin kundundersökning med AktivBo som genomför hyresgästundersökningar med över 300 fastighetsbolag och därmed över en miljon hyresgäster. För varje år jämförs sedan branschens alla resultat och de med de tre högsta resultaten nomineras till Kundkristallerna som delas ut på Berns den 9 februari.
– Det känns väldigt roligt att vi återigen är nominerade. Det visar ju på vilka otroliga medarbetare vi har på Skövdebostäder och att vi har en stabil organisation som i så många år lyckas hålla den här höga nivån. Jag vill också passa på att tacka alla våra hyresgäster som engagerar sig och svarar på enkäten, säger Katarina Prick, vd på Skövdebostäder.
Viktigt verktyg i arbetet
Skövdebostäder har genom åren genomfört många kundundersökningar och jobbar systematiskt med resultatet för att utveckla och förbättra verksamheten.
– Vi ser till exempel via våra undersökningar att vi behöver bli bättre på återkoppling kring felanmälningar och där genomför vi just nu ett stort arbete med en del förändringar för att göra det bättre för våra hyresgäster. Det är också bland annat svar i hyresgästenkäten som föranleder att vi vill byta fönster i flera av våra fastigheter. Men det är inte bara stora förändringar som kommer till stånd genom hyresgästernas synpunkter, vi kompletterar till exempel ibland med möbler i utemiljön för att vi får in många synpunkter på det, säger Erik Pettersson, chef för Boservice.
Förutom hyresgästenkäten undersöker Skövdebostäder löpande nöjdheten med Kundtjänst, hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll, kontraktsskrivning och utflyttning.
– Att lyssna på våra hyresgäster är det viktigaste vi kan göra. Undersökningar är ett sätt, att vara närvarande i våra områden ett annat. Det finns också ständigt möjligheter att utveckla det som kallas Boinflytande vilket är ett fokusområde för 2023, säger Erik Pettersson, chef för Boservice.