Summeringen av SM-veckan vinter i Skövde pågår för fullt. En del i det är sammanställning av ekonomin kring försäljning av entréer där det nu står klart att de arrangerande föreningarna får dela på 1,5 miljoner kronor.
Till SM-veckan vinter i Piteå 2016 utvecklades entrékonceptet med en SM-veckanmössa som entrébiljett där merparten av intäkterna går tillbaka till arrangerande föreningar.
– Mössförsäljningen är ett bra koncept som gör det enkelt för besökaren att köpa sin biljett och kunna besöka fler idrotter under veckan samtidigt som det ger en intäkt tillbaka till arrangerande förening, säger Mats Olsson, vd på Next Skövde i ett pressmeddelande.
Under SM-veckan vinter i Skövde såldes totalt 6553 st mössor och därtill 2004 st dagsentréer. Det gör att intäkten som ska fördelas hamnar på ca 2,3 miljoner kronor, vilket är i nivå med budget. Efter att kostnader dragits av för inköp av mössan, direkt provision till föreningarna för försäljning samt kostnader för marknadsföring så återstår en pott på 1, 7 miljoner kronor. Cirka 20% av denna går till arenaanpassningar vid genomförande och resterande 1,3 miljoner betalas nu ut till de arrangerande föreningarna.
– Vi är glada över att vi kan leverera en intäkt till föreningarna i nivå med den budget som lades. Totalt inklusive provisioner betalar vi nu ut 1,5 miljoner till föreningslivet, säger Johan Rahmberg, sektorschef Sektor medborgare och samhällsutveckling på Skövde kommun.