Nu är Skaraborgs Nyheter den största aktören på sociala medier bland alla lokala nyhetsbevakare i Skaraborg.
-Framgångskonceptet är gratis lokala nyheter, säger grundaren Roderick Hristov.
Det tog drygt 1,5 år att bli större än Skövde Nyheter, SLA och övriga lokala aktörer i kampen om att bli störst på den viktiga marknaden med flest gillare och följare.
-Det är helt nödvändigt att finnas på sociala medier för att nå ut till allmänheten med nyheter. Idag finns det en helt annat läsbeteende än vad som fanns för 10 år sedan. Förr avsatte man tid för att läsa en papperstidning vid en viss tidpunkt, säger Roderick Hristov som är grundare till Skaraborgs Nyheter (tidigare Skövde city news).
-Idag förväntar sig läsarna att nyheterna ska finnas där de själva finns, nämligen i de sociala medier-kanalerna. Man väljer då de få nyheter man är intresserad av, istället för att läsa en pappersutgåva från första sidan till den sista, säger Roderick.
-Sen lockar vår bevakning av händelser inom Polis och Räddningstjänst otroliga mängder läsare tack vare delägaren Christian Svensson, som av många är ansedd som den bäste blåljusbevakaren i Skaraborg. Christian har bevakat många stora nyheter för övrig media som exempel SVT, GT med flera, främst genom foto och video och tar med sig detta in i ett vinnande koncept.
Både yngre och äldre flyttar sig mot digitala tjänster
Enligt myndigheten för radio, press och TV rör sig de äldre mot ett mer digitalt konsumtionsmönster men är samtidigt den grupp som fortfarande använder sig av de traditionella medieplattformarna i störst utsträckning.
2015 läste 65% av befolkningen dagstidningar, medan det redan 2018 hade sjunkit till endast 55% som läste dagstidningar en genomsnittlig dag.
Ras för papperstidningsläsande
-Hur stort raset för papperstidningsläsandet är i dagsläget är oklart, men det är tydligt att det är mer vanligt att man inte ens känner någon med en tidningsprenumeration idag, säger Roderick. Folk lägger hellre pengarna för mediekonsumtionen på Netflix, Spotify och andra underhållstjänster hellre. Folk förväntar sig i större utsträckning att lokala nyheter ska vara gratis.
Viktigt med lokala annonser för både läsare och annonsörer
För både läsare och annonsörer är det viktigt att mötas av annonser med lokala erbjudanden och aktörer.
-Läsarna vill veta vilka företag som är aktiva och satsar, samtidigt som annonsörerna vill ha sina annonser visade i en trevlig miljö. Ingen annonsör vill väl att deras annonser ska visas samtidigt som läsaren möts av en betalväggsinloggning. Det är helt bortkastade annonspengar att synas när läsaren är förbannad och irriterad, säger Roderick.
-Vi är också stolta över att vi når många läsare som traditionellt sett inte ser sig själva som nyhetsläsare, tack vare att vi är helt gratis att läsa. Det är viktigt att nå ut med nyheter till alla och inte bara traditionella papperstidningsläsare, speciellt för annonsörerna.
Spännande framtid för Skaraborgs Nyheter
-Vi ska växa genom att anställa annonssäljare för annonser med vårt koncept där man som annonsör kan synas under en längre tid för ett lågt belopp varje månad och till ett betydligt billigare pris än konkurrenterna, säger Roderick. Därefter kommer det utvecklas mer på det redaktionella planet. Har man erfarenhet av annonsförsäljning är man alltid välkommen att höra av sig!
Viktigt att synas under lång tid för annonsörer
Att köra en annons en enstaka dag i en papperstidning är inte tillräckligt för att vara top-of-mind eller för att ens övervägas av kunden. Ofta är köpprocessen hos privatpersoner betydligt längre än så – ibland flera månader lång.
-Hur stor är sannolikheten att en läsare ser en annons för en flyttfirma, byggföretag, städfirma eller en butiks erbjudande samma dag som behovet uppstår? Det är mycket mer troligt att långsiktig annonsering är ett vinnande koncept, avslutar Roderick.
Antal följare och gilla-markeringar bland nyhetsförmedlare i Skaraborg
Företag | Skaraborgs Nyheter | Skövde Nyheter | SLA | SkLT | FT |
Instagramföljare | 3.296 | 3.332 | 713 | 2.491 | 2.741 |
Facebook-gillare | 17.619 | 17.351 | 12.130 | 11.320 | 12.014 |
Total | 20.915 | 20.683 | 12.843 | 13.811 | 14.755 |
Fakta om Skaraborgs Nyheter
Skaraborgs Nyheter grundades 2019 när firman Skövde city news AB registrerades av grundaren Roderick Hristov. Framgångarna syntes direkt och när Christian Svensson blev delägare och konceptet med gratis lokala nyheter växte till att täcka hela Skaraborg var succén given.