Den 1 januari 2025 införs nya regler för att förbättra säkerheten i bygg- och anläggningsprojekt.
Att förhindra olyckor och ohälsa i byggprojekt har varit en prioritet. De nya reglerna ska tydliggöra roller och ansvar, vem som ansvarar för arbetsmiljön i byggnadsprojekt. Det är viktigt då det sker mycket allvarliga olyckor i byggbranschen, skriver arbetsmiljöverket. Detta underlättar samarbetet, minskar riskerna för arbetsrelaterade skador och främjar ett tidigt och effektivt förebyggande arbete.
De nya reglerna riktar sig till byggherrar, projektörer, byggarbetsmiljösamordnare samt tillverkare av monteringsfärdiga byggnader och anläggningar. Genom en metodisk process ska aktörerna identifiera, bedöma och åtgärda risker, vilket förväntas öka byggprojektens säkerhet och kvalitet. Planering, strukturerad överlämning och följsamhet av reglerna är centrala för att främja en sund arbetsmiljö och stödja byggherrens val av rätt aktörer.