Skara kommuns felanmälningsapp har blivit flitigt använd av Skaraborna. Sedan appen lanserades 2015 har mer än 4.400 ärenden registrerats – och det fortsätter att öka i snabb takt.
Fördelen med appen är att informationen om exempelvis ett översvämmat brunnslock, eller att en lekplats är trasig, är att informationen går till rätt person direkt vilket kortar av ledtiderna och man kan också få uppföljning i ärendet. I felanmälningsappen kan man markera exakt på en karta var felet är och även bifoga en bild.
Nästan 500 ärenden har inkommit sedan årsskiftet. Skara kommun uppger att 430 redan är lösta, varav man löste 60 stycken ärenden i augusti.
– Vid varje nämnd stämmer vi av felanmälningarna och vi får en uppfattning om felen ökar eller minskar. En annan fördel med appen är att den garanterar att felen inte glöms bort, säger Sture Nilsson, ordförande i nämnden för service och teknik
De vanligaste ärendena är gatubelysning och gator/cykelvägar.
– Vi vill gärna se att ännu fler använder appen. Det är viktigt för oss att snabbt få reda på fel och brister som avser kommunala gator och mark. Då kan de också åtgärdas snabbare, säger Mats Bäck, avdelningschef för gata och park på Skara kommuns hemsida.
Man kan givetvis fortsätta anmäla felaktigheter genom att ringa, fylla i formulär via webben och skicka e-post – precis som vanligt.