Nu när reduktionsplikten har sänkts ser vi inte ut att klara klimatmålen för 2030 rapporterar SVT Nyheter.
Vid årsskiftet trädde den sänkta reduktionsplikten i kraft. Vilket minskat andel biodrivmedel i både bensin och diesel. Detta kommer leda till att koldioxidutsläppen kommer att öka med 19 miljoner ton rapporterar SVT.
– Våra scenarier visar tydligt att det krävs både en fortsatt elektrifiering, effektivisering och en ökad biodrivmedelsandel för att nå målen. Enbart elektrifiering räcker inte, säger Sven Hunhammar, miljödirektör på Trafikverket i ett pressmeddelande.
Trafikverket bedömer att det svenska målet om minst 70 procents minskning av transportsektorns utsläpp inte nås till 2030 med dagens användning av biodrivmedel. Målet omfattar inrikes transporter exklusive inrikes flyg. Gapet till att nå Sveriges EU-åtagande inom ESR i perioden fram till och med 2030 är också betydande.
Kan bli dyrare längre fram
– Nu har vi lägre priser idag, men det kan bli jättedyrt från 2027, säger Åsa Håkansson, miljöansvarig på branschorganisationen Drivkraft Sverige till SVT Nyheter.