Telefon och SMS som används för att lura främst äldre på pengar är en stor inkomstkälla för kriminella. Så här jobbar polisen mot telefonbedrägerier.
Telefonbedrägerier har blivit en stor inkomstkälla för de kriminella nätverken vilket oroar polisen. Innan vidare läsning kan det dock vara bra att vi klargör vad telefonbedrägerier är för något. Bedrägerier kallas telefonbedrägeri eller vishing när det är fråga om en kombination av voice (röst) och phising (när någon fiskar, trålar efter användbar information), enligt polisens egna definition.
Hur jobbar de kriminella med telefonbedrägerier?
Vid denna typ av bedrägerier stressar och skrämmer gärningsmännen brottsoffren och får dem att själva agera så att pengarna flyttas från deras konton. Ofta kartlägger bedragarna potentiella offer och drar nytta av öppna data, till exempel personnummer, för att verka mer trovärdiga när de ringer ut till offren.
Ibland manipuleras även det nummer som bedragarna ringer från, så att det ser ut att komma från en känd bank eller en teleoperatör.
Telefonbedrägerierna ökade med 36 procent under förra året och brottsvinsterna därifrån beräknas till hela 700 miljoner kronor enligt polisens uppskattningar.
Polisen motarbetar telefonbedrägerier
Men polisen bedriver ett ständigt arbete mot telefonbedrägerier.
– Vi ser en tydlig koppling mellan personer involverade i kända kriminella nätverk och telefonbedrägerier. Att brottsoffrens pengar ska gå till multikriminella individer som kan återinvestera pengarna i annan brottslighet är något vi inte kan acceptera, säger Lotta Mauritzson på polisens nationella bedrägericentrum, NBC.
Det pågår flera förundersökningar och kartläggningar av nätverk med denna inriktning, runt om i Polismyndigheten. Var och en av de sju polisregionerna har särskildtutpekade utredningsgrupper för bedrägerier. På nationell och strategisk nivå finns ett nationellt bedrägericentrum.
I mitten av mars genomförde polisen en omfattande insats mot personer som misstänks ha sysslat med telefonbedrägerier mot äldre. Tre personer sitter häktade för grova bedrägeribrott med över tusen brottsoffer. En fjärde person, även han misstänkt för samma brott, greps i Portugal.
Förebyggande arbete
Trots stora insatser med att utreda ärenden och försvåra brottsuppläggen fortsätter ett stort antal personer att år efter år drabbas av bedrägerier. Därför sker hela tiden brottsförebyggande arbete.
Exempel på sådana förebyggande insatser är dialoger med banker, mobiltelefonoperatörer och webbutiker för att stödja dem i arbetet med att göra plattformar svårare för bedragarna att angripa. Polisen genomför även regelbundet informationsinsatser.
– De riktas mot olika målgrupper som vi ser att bedragarna riktar sig mot. Genom att rusta sig med kunskap om hur bedragarna gör, blir det enklare att skydda sig, säger Lotta Mauritzon.