Företagarna i Skövde city har nu summerat sex månader som präglats av Coronapandemin. Över en dag förändrades situationen plötsligt med inledningsvis otydliga direktiv från myndigheter, oviss framtidsutveckling och ett dalande kundunderlag.
Krisen påverkade kundernas beteenden och man kan från besöksstatistiken se att antalet besökare sjönk betydligt under våren, som en följd av de pandemiåtgärder som presenterades av Folkhälsomyndigheten.
Maria Leo som är projektledare City2020/Årets Stadskärna, berättar att antalet folk i stadskärnan minskat med 16% hittills i år jämfört med föregående år. För branscher som restaurangnäringen och detaljhandeln innebar detta en stor utmaning.
I Skövde agerade många näringsidkare snabbfotat och hittade kreativa vägar att möta krisen genom hårt arbete, samarbete, engagemang och nyskapande lösningar och det var det som presskonferensen handlade om.
Företagare sökte stöd hos varandra
Företagare som tidigare agerat självständigt i mångt och mycket fick starta dialog med kollegor i samma bransch för att synka sin bild av utvecklingen och situationen. Så var det bland annat inom restaurangbranschen.
-Det har varit rätt skönt att prata med någon annan i samma situation. Det handlar mer om moraliskt stöd och hur man skulle lösa saker rent administrativt, berättar Eddy Lundqvist, från Den lilla krogen.
Katarina Blomqvist, platschef på Scandic Billingen berättar:
-Fredag 12:e mars, det var då det small. På en dag så rasade det in avbokningar. Det var otäckt. Man blev både rädd och ledsen på en gång.
-Mars, april och maj har varit jättedåliga. Men tack vare huvudkontoret fick vi hjälp med permitteringar och vi styrde om verksamheten så det mer liknade ett bed and breakfast istället för hotellverksamhet. Halva personalstyrkan blev uppsagd. Det var en oerhört märklig vår.
-Men i juni började rätta till sig lite. Och i juli hade vi en normal beläggning av hotellgästerna. Men vi märkte att det var många ”hemesterfolk”, par och barnfamiljer från närområdet som kom hit, berättar Katarina.
-Nu ser vi att det snart återhämtat sig. Sporter, handboll och hockey hjälper till att bättra på situationen. Konferenser börjar fyllas på, men inte i samma utsträckning, avrundar Katarina.
Ann-Liz Almgren från Euro Sko berättar om chocken när krisen slog till:
-Vi trodde dörren hade gått i baklås. Det var helt folktomt på stan. Vi fick snabbt skicka hem korttidsanställda, sökt de bidrag som finns att få samt jobbat själva i större utsträckning. Att vara egenföretagare är en livstil, det blev tydligt nu. Vi har face-timat med kunderna, har sålt skor utanför butiken och vi har kört hem skor till äldre som inte kunnat komma in till oss. Dock har inte webbhandeln ökat, för oss.
-Men det som har räddat oss är vår tillgänglighet. Men andra utmaningar nu och framöver är att fabriker utomlands har varit stängda och det påverkar oss i inköpen och vilka varor man kan köpa in. Det är brist på varor helt enkelt, berättar Ann-Liz Almgren.
Ejes väskor fick hjälp av Rapp Fastigheter
Ann-Sofie Ekström från Ejes berättar att de var snabba med att se över kostnader och att pausa i amorteringar. Man fick bra bemötande från både bank och deras hyresvärd Rapp Fastigheter samt stöd från våra leverantörer.
-Men det viktigaste för vår överlevnad har varit de lojala kunderna. Nu säger många kunder att de istället för att handla i en annan stad, har istället valt att handla hemma. Vi har överlevt mycket tack vare vår webbshop, där har vi sett en markant ökning som vi gjort reklam för på sociala medier, berättar Ann-Sofie.
-Men vi har dragit ner på personal och hoppat in själva i större omfattning. Försäljningstappet har varit större på resväskor, medans klädförsäljningen varit ok, berättar Ann-Sofie.
Tyngre administration och svårprognosticerat
Det som alla kan intyga är att det administrativa arbetet har blivit tungt av alla rapporteringar och intyg för att få de bidrag som finns hos bland annat Tillväxtverket för korttidsstöd för permitteringsbidrag.
Nya betalsätt har ökat, ex att betala via Swish och via telefonen.
Det har också varit svårt att förlita sig på föregående års statistik för att kunna förutspå hur försäljning ska bli under nästföljande dag eller vecka.
-Det har varit omöjligt, berättar Ann-Liz Almgren från Euro Sko.
Men det finns många historier som företagarna som samlats kan berätta om hur de ställt upp för kunderna med att visa varor utanför butiken, eller till och med fotat varor som de själva tagit på sig för att skicka till kunden. Det som är gemensamt är att de säger det med stolthet och med glädje i rösten.
Har Skövdeborna ansträngt sig tillräckligt bra för att anpassa sig för att stötta det lokala näringslivet?
-Ja, det tycker jag. Det har blivit en större ”vi”-känsla. Många säger att de vill ha ett levande centrum. Vi som sitter i centrum är jätteglada för det fina torget och ser fram mot invigningen av Kyrkparken, säger Ann-Liz Almgren från Euro Sko.
Eddy Lundqvist från Den lilla krogen berättar:
-Vi märkte snabbt att man fick ställa om verksamheten. Bland annat tog vi tidigt bort massor av bord för att skapa luft och utrymme för verksamheten. Vi har ingen catering-verksamhet egentligen, men nu fick vi göra så. Till slut stod det för halva vår omsättning. Men man jobbade i princip dygnet runt då, berättar Eddy.
-Luncherna höll sig, men kvällarna var i princip borta.
-Det var någon gång i maj började folk komma tillbaka när man kunde sitta ute. Men i juli var det nästan tillbaka på det normala. Nu kan vi konstatera att vi har vi ökat omsättningen i september med 12% mot föregående år!
-Vi är tacksamma för att vi inte behövt säga upp folk, men vi har naturligtvis inte nyttjat inringningspersonal i lika hög grad som tidigare. Rent ekonomiskt har det gått lika bra som förra året, men det har inte varit en dans på rosor, avrundar Eddy.
Skövde kommun har gett gott stöd till lokala företagare
När man ser i backspegeln, finns det mer att önska av Skövde kommun gällande agerandet för att stötta företagarna?
-Nej, det har varit bra. Det fanns och finns hjälp att få om man önskat och de har besökt butikerna. Det kändes jättebra att de kom och lyssnade in oss, berättar Ann-Sofie Ekström från Ejes. Presentkortet på 300 kr som Skövde kommun gav till sina anställda har varit jättebra för verksamheten, vilket alla nickar instämmande till.