Bilar utrustade med eCall-knapp för nödanrop kan sluta att fungera när 3G och 2G näten stängs ner vilket är ett krav vid kontrollbesiktningen på vissa bilar.
Det finns många bilar som använder 2G samt 3G näten för att hålla sig uppkopplade. Detta blir ett problem när det släcks ned i slutet av 2025 skriver Riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande. Det är inte bara den fjärrstyrda parkeringsvärmen som kan påverkas, men även eCall-knappen för nödanrop. Vilket har varit obligatoriskt för nya bilar sedan 31 mars 2018.
Detta har alltså blivit ett krav vid kontrollbesiktningen på 1,6 miljoner personbilar som har sålts sedan dess.
— Fungerar inte eCall underkänns fordonet med anmärkning utan krav på efterkontroll, varpå bilägaren har eget ansvar att snarast åtgärda bristen. Är felet kvar vid nästkommande besiktning kan det tillkomma krav på efterkontroll. Går felet inte att rätta till beläggs bilen med körförbud och får inte framföras på väg, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
Hur många bilar drabbas?
Det är oklart hur många bilar som kommer att påverkas av nedstängningen. Det finns bilmodeller som klarar av att gå över till 4G direkt medan vissa saknar tekniken för 4G. Vissa tillverkare jobbar med en teknisk lösning medan andra inte har för avsikt för någon sådan lösning.
— Bilar som inte uppfyller sitt typgodkännande får inte rulla på vägarna, tillsynsansvaret för detta är Transportstyrelsens. Men det är viktigt att enskilda bilägare inte kommer i kläm. Transportstyrelsen måste kräva av biltillverkarna att bilarna uppfyller gällande trafiksäkerhetskrav, nollvisionen medger inget annat, säger Carl-Erik Stjernvall.
Det pågår ett EU-gemensamt arbete för att se över reglerna och hanteringen av SOS-funktionen eCall. För svenska bilägare kommer förändringen ändå att medföra ett särskilt krångel eftersom de svenska näten stänger redan 2025, i stället för 2029 som i övriga EU. För att informera om förändringarna i Sverige har telekombranschen skapat en särskild webbplats, bytnät.nu.