Under 2023 rapporterades hela 64 792 viltolyckor på de svenska vägarna, vilket är det högsta antalet på tio år.
Viltolyckorna har ökat stadigt över tid, enligt Tony Gunnarsson, trafiksäkerhetsexpert vid Riksförbundet M Sverige. Dessa olyckor medför inte bara ekonomiska kostnader på cirka tio miljarder kronor årligen, utan också betydande personskador och djurlidande.
Trots att Sverige har investerat i över 840 mil viltstängsel sedan 1970-talet, fortsätter antalet olyckor att öka. Det beror delvis på grund av att djuren fortfarande lyckas korsa vägar i sin sökan efter föda och under parningstider. För att minska antalet viltolyckor föreslår Gunnarsson att mer investeringar görs i viltvarningssystem samt viltpassager som broar och portar för att möjliggöra säkra passager för djur.
Dessa förslag är särskilt relevanta inför höstens beslut om den Nationella planen för transportinfrastrukturen 2026—2037. En större prioritet kan behöva läggas på åtgärder för att minska viltolyckor och förbättra samexistensen mellan trafik och djurliv.
– I tidigare planer har ytterst litet pengar avsatts till exempelvis viltpassager. Med tanke på de senaste årens ökning av viltolyckorna ser vi att dessa åtgärder nu måste prioriteras upp. Det kommer att krävas om Sverige ska nå transportpolitikens hänsynsmål, säger Tony Gunnarsson.
Se antal viltolyckor per år nedan.