När Stafett reklambyrå för snart femton år sedan skulle producera en bok, kom man snart fram till att det var lika bra att starta ett eget förlag.
Reklambyrån Stafett drivs av Benny Stenberg och Jonas Modin och just idag släpper Skövdeförlaget sin femtonde titel – Katabol. Katabol är skriven av William Oudhuis. Boken marknadsförs som ”höstens mest omskakande bok”. Omslaget är en blinkning till VHS-kassetten ”Salò – eller Sodoms sista 120 dagar” och pryds av en varningstext där läsaren ombeds noga tänka över sitt beslut att läsa den.
Ger utrymme till smalare titlar
-Vi är främst en reklambyrå men då och då producerar vi böcker som vi tror på och som vi tycker tillför något i bokfloran. Vi tror att mindre förlag behövs för att utmana jättarna där oftast bredare böcker blir utgivna. Produktionen är också ett sätt att upprätthålla verksamheten när vi har lugnare perioder på byrån, berättar Benny Stenberg.
Nya titel på gång
Sedan 2004 har det lilla Skövdeförlaget gett ut flera titlar som krävt mycket produktionstid och även större kraft på högkvalitativa tryck. Numera satsar förlaget på mindre böcker i pocketgenren.
Förutom denna boken, blir det fler böcker framöver?
-Absolut. Vi har flera nya titlar på gång. Närmast på tur för utgivning står en bok av Cissi Hagberg som i somras gjorde ett uppmärksammat radioprogram där självmordens effekter belystes från flera olika håll. Just nu arbetar Cissi med ett bokmanus på samma tema och vi ser fram emot att få ge ut hennes bok inom en ganska snar framtid.