M Sverige föreslår en återinförd klimatbilsbonus för elbilägare som tillåter användning av sina bilbatterier för att stötta elnätet, en teknik känd som V2G (vehicle to grid).
Denna åtgärd är tänkt att motivera fler hushåll att investera i elbilar och på så sätt stödja regeringens mål för en elektrifierad fordonsflotta. M Sverige menar att det är avgörande för att Sverige ska nå sina klimatmål till 2030.
Trots regeringens fokus på elektrifiering saknas ekonomiska incitament för elbilsköp, något som M Sveriges hållbarhetsansvarige Carl-Erik Stjernvall lyfter fram som ett problem. ”Vi vet att elbilarna är dyra och vi vet att kostnaden att lastbalansera elnätet skjutit i höjden. Det logiska är att ge bilägare en bonus när elbilen stöttar elnätet,” säger Stjernvall.
Medan endast en liten andel av de 300,000 elbilarna i Sverige idag har V2G-teknik, menar M Sverige att det är viktigt att skapa regelverk som främjar sådana system för att möjliggöra en ökad lastbalansering i elnätet. Denna strategi kan bidra till lägre elnätskostnader och elpriser genom en effektivare användning av befintliga elnät.
M Sverige har tagit fram en rapport som detaljerar dessa förslag och uppmanar regeringen att utan dröjsmål utvärdera potentialen för en bredare introduktion av elbilsbatterier som stödfunktion.