Skolinspektionen ger kritik till Katedralskolan i Skara. Läs om kritiken nedan.
I onsdags tillkännagav Skolinspektionen sin kritik efter deras tillsyn hos Katedralskolan i Skara. I fredags svarade också kommunen hur man ska hantera kritiken man fått av myndigheten.
Skolinspektionen anser att skolan har brister avseende särskilt stöd, utredning av frånvaro och arbetsplatsförlagt lärande (apl).
Eleverna vittnar
Skolinspektionen anser inte att eleverna på el- och energiprogrammet samt byggprogrammet får apl i den omfattningen de har rätt till. Anledningen är också enligt intervjuer med eleverna att skolan inte lyckats hitta företag som tar emot praktikanterna. Istället får då eleverna stanna kvar på skolan och arbeta praktiskt där.
Även lärare och rektor vittnar om att detta är ett problem och att det varit så en längre tid. Skolinspektionen kräver att detta åtgärdas senast till november i år. De anser att den uteblivna apl:en påverkar kvaliten på utbildningen negativt.
Kommunen svarar
Svaret från kommunens sida ges till oss av Elin Liljebäck Nilsson som är tillförordnad förvaltningschef på Barn- och utbildningsförvaltningen. Hon konstaterar först att ovanstående kritik getts, men att skolan också klarat kraven avseende det förebyggande arbetet kring studiero, ordningsregler samt hantering av mobiltelefoner.
Vad gäller utredning och beslutfattande om särskilt stöd behöver skolan enligt Liljebäck Nilsson göra fler utredningar som ligger till grund för rektors beslut om åtgärdsprogram ska upprättas eller inte. För att stärka arbetet med särskilt stöd och främja närvaro har elevhälsoteamet förstärkts med speciallärare under det gångna läsåret menar förvaltningschefen. Inför hösten förstärks det ytterligare genom utökning av rollerna speciallärare, specialpedagog och kurator.
Avseende apl berättar Elin Liljebäck Nilsson att kommunfullmäktige har beslutat tillföra resurser för rollen samordnare samverkan skola och arbetsliv inklusive arbetsplatsförlagt lärande från och med år 2025. Med utgångspunkt i konstaterat behov görs bedömningen att förbättringsarbete behöver starta upp redan till läsårsstaren.
– Vi ser att vi behöver extern kompetens för att höja nivån, att utforma och etablera uthålliga arbetssätt kring arbetsplatsförlagt lärande och praktik inom gymnasieskolan. Vår nuvarande förmåga är uppenbart inte tillräcklig, konstaterar Elin.