Regeringen har lagt fram en plan för skatten och reduktionsplikten på bensin och diesel. Det trädet i kraft den 1 januari 2025.
Från den 1 januari 2025 höjs reduktionsplikten på bensin och diesel. Det innebär att mer biobränsle ska blandas i bensin och diesel.
Detta kan öka produktionskostnaderna, men regeringen hoppas kunna motverka detta.
Osäkerhet kring prisutvecklingen
Regeringen räknar med att åtgärderna totalt sett ska sänka drivmedelspriserna vid pump. Den ökade reduktionsplikten ska kompenseras med minskad skatt på bensin och diesel.
Vi får se om pumppriset är oförändrat vid årsskiftet. Vid årsskiftet till 2024 upplevde vi en ordentlig sänkning på bland annat diesel. Priset sänktes då i princip med 5 kr över en natt. Det är med största sannolikhet inget vi kommer återuppleva denna gång.
Klimat- och kostnadseffekter
Den höjda reduktionsplikten väntas minska Sveriges utsläpp med 3,1 miljoner ton fram till 2030. Samtidigt ökar utsläppen med knappt 1 miljon ton på grund av de sänkta skatterna. Nettoeffekten blir en minskning av utsläppen med drygt 2 miljoner ton. Det skriver regeringen i ett pressmeddelande.
Regeringen beräknar att skattesänkningarna minskar statens inkomster med 3,17 miljarder kronor 2025, 5,49 miljarder kronor 2026 och 5,65 miljarder kronor 2027.
En andra skattesänkning träder i kraft den 1 juli 2025 för att ytterligare balansera prispåslaget från den höjda reduktionsplikten.
Regeringen stoppar också indexeringen av drivmedelsskatterna för 2026, vilket innebär att skatterna inte ökar med inflation eller ekonomisk tillväxt.