Att köpa en ny soffa, dator, kläder eller telefon kan tyckas lockande. Lockande erbjudanden om att köpa nu och betala sen gör att många hamnar i en skuldfälla som det är svårt att ta sig ur.
Antalet skulder till branschorganisationen Svensk Inkassos medlemmar har nästintill fördubblats på tio år och är nu uppe på drygt 77 miljarder kronor.
–Utvecklingen där allt fler handlar på kredit är mycket oroande. Det finns till och med exempel där alternativet att betala direkt inte erbjuds, säger Cecilia Tisell, generaldirektör på Konsumentverket.
Konsumentverket ser att konsumenter riskerar att dra på sig krediter som de sedan får svårt att betala. En anledning kan vara att det är så lätt att handla på kredit på nätet.
En av utmaningarna är att kreditgivare gör en noggrann kreditprövning, men att inget bolag kan se konsumentens samtliga skulder till andra bolag. Det gör det svårt för bolagen att göra bedömningar. Nu hoppas myndigheten på någon form av sammanställning av samtliga skulder.
I den nyligen framtagna rapporten ”Konsument på kredit” har Konsumentverket med stöd av Finansinspektionen och Kronofogden analyserat marknaden för konsumtionslån och risker för överskuldsättning. I rapporten redovisas områden där myndigheten bedömer att det finns behov av att stärka konsumentskyddet.