Med hjälp av QR-koder och hemsidor ska historien väckas till liv i Fornbyn i Skara.
Niclas Loodus-Dristig, tidigare student på Högskolan i Skövde och nu digital utvecklare på Västergötlands museum, har tagit fram ett nytt verktyg för ett interaktivt äventyr. Hans examensarbete från magisterprogrammet Digitalt berättande: spel och kulturarv ligger till grund för satsningen.
– Det är en digital rundvandring som är riktad till barn, säger Niclas Loodus-Dristig.
– Genom att scanna QR-koder som finns uppsatta utanför byggnaderna får besökaren träffa en fiktiv bybo kopplad till huset. Byborna hör alla hemma i ett förindustriellt bondesamhälle, cirka år 1790-1830. Man får bland annat träffa en dräng, en klockare, en gårdsfru, ett fattighjon och en bysmed. Alla har var sitt problem som besökaren kan hjälpa dem med, förklarar Niclas Loodus-Dristig.
Den övergripande berättelsen handlar om att älvor dykt upp i Fornbyn och ställt till problem. Besökaren måste tillsammans med Kattis Uggla som är guide och berättare under vandringen lösa de olika problemen åt byborna.
På söndag, 13 juni, när Fornbyn i Skara har 100-årsjubileum är det premiär för det digitala äventyret som främst vänder sig till barn mellan 5-10 år.