Idag lanseras ett nytt ölvarumärke som inspirerats av den militära tradition som präglat Skövde och Skaraborg.
Arbetet med ölen och varumärket har pågått sedan slutet på 2017, ambitionen var att skapa ett ölvarumärke med starka lokala rötter.
Varumärket har inspirerats av den militära tradition som i decennier har präglat Skövde och Skaraborg.
Trion bakom Husaren Bryggeri består av Jonatan som är projektledare, Karl som ansvar för varumärke samt Sebastian Nohlberg som är produktansvarig. Sebastian har själv tagit fram receptet till bryggeriets första lager och har tillsammans med en bryggmästare bryggt ölen.
Svårt att hitta en öl som skövdeborna uppskattar
Vad har varit mest utmanande med att ta fram ölvarumärket?
– Det har funnits många utmanande moment, bl.a. att hitta ett recept som vi tror att många faktiskt uppskattar. Men den stora utmaningen kommer nog först nu, att få Skaraborgarna och Skövdeborna att ta till sig ölen som sin, säger Jonatan Viström.
Stannar ni vi denna ölen eller har ni fått blodad tand nu?
– Nja, det kan mycket väl komma någon mer ölsort i framtiden. Vi får se hur den första tas emot.
Hur smakar ölen? Finns det en speciell smak av Skövde i ölen?
– Vad gäller smaken så kan jag avslöja att den är god, men jag vill inte spoila mer, skrattar Jonatan.
Om man blir sugen på att smaka på Skövdes ny öl, på vilka pubar, krogar och restauranger kommer man kunna beställa ölen nu initialt?
-Bishop Arms, Pitchers, Den lilla krogen, Känsla, Mikes Pub & Restaurang, Rådhuset i Skövde, First Hotel Billingehus och på Tidaholms Stadshotell, avslutar Jonatan glatt.