Utställningen Melodifestivalen genom tiderna öppnar nu på lördag på Skövde Kulturfabrik.
Mellon är ett av få varumärken som samlar alla, det är folkligt, men också lyxigt och glammigt, konstaterar Nordiska museet. Publiken köper biljetter till evenemanget innan de vet vilka programledarna eller artisterna är och hur musiken låter. Det finns med andra ord en stor tilltro till just varumärket Melodifestivalen och på lördag öppnar utställningen Melodifestivalen genom tiderna på Skövde Kulturfabrik.
Kändistät utställning med många lokala inslag
I utställningen kan man se och lyssna på bidrag ända från starten 1958. Utställningen som producerats i samarbete mellan Vänermuseet, Bert Karlsson, Thomas G:son, SVT och Skaraborgs kommunalförbund innehåller en blandning av affischer, presentation av artister och musik.
Mellkonserter av musikskolan
I samband med att utställningen visas på Kulturfabriken kommer musikskolan att ge tre ”Mellokonserter”, fyllda av tidlösa hits från Melodifestivalen. Till varje konsert är en gäst med Melodifestivalanknytning inbjuden att intervjuas mellan låtarna om sina erfarenheter från högtiden Melodifestivalen. Vid första konserttillfället 25 september kommer Thomas G:son.