Marknaden domineras idag av fyra stora bolag. Konkurrensverket utreder nu åtgärder för att stärka konkurrensen på den svenska drivmedelsmarknaden.
Bolagen står för tre fjärdedelar av all försäljning av bensin och diesel. Konkurrensverket menar att prisbildningen påverkas starkt av att dessa företag noggrant följer varandras priser.
Enligt Konkurrensverkets undersökning är Circle K prisledare på marknaden. Det innebär att när Circle K justerar sina rekommenderade pumppriser, följer de andra bolagen snabbt efter.
Detta har resulterat i en mycket homogen prisbild över hela landet. Lokala priskrig har avtagit på grund av detta.
Konkurrensverket ser detta som ett hinder för en sund konkurrens och menar att mer aktuell och lättillgänglig prisinformation för konsumenterna skulle kunna främja konkurrensen.
– Vår utredning visar att prisbildningen på drivmedelsmarknaden präglas av prisledarskap och att rekommenderade priser publiceras offentligt. Att företag prissignalerar kan vara problematiskt ur konkurrenssynpunkt, säger Konkurrensverkets chefsekonom Arvid Fredenberg.
– Vi ser nu behov av att närmare utreda förutsättningarna för åtgärder som stimulerar till ökad priskonkurrens på den svenska drivmedelsmarknaden. Utgångspunkten bör då vara frågor som rör bolagens prisstrategier och konsumenternas tillgång till aktuell och relevant prisinformation, säger Arvid Fredenberg.
Utredningen är en del av ett regeringsuppdrag att kartlägga drivmedelsbolagens affärsmodeller och prisstrategier, och förslagen kan leda till framtida förändringar på marknaden.