E-handelsomsättningen i Sverige sjönk med 19 procent i september 2023 jämfört med samma månad året innan.
Det är den sämsta utvecklingen på över ett år, skriver Svensk Handel. Även om september vanligtvis är en svag månad för e-handeln, var minskningen märkbar jämfört med både 2022, 2021 och 2020. Anpassat för inflation, minskade volymförsäljningen med cirka 24 procent, vilket innebär att var fjärde konsumentinköp via e-handel gick förlorat jämfört med föregående år.
Flera hemrelaterade varukategorier hade en låg omsättning på grund av minskad köpkraft hos hushållen. Å andra sidan visade kategorier som kläder, sportprodukter och skönhetsartiklar en positiv trend, även om ökningen var inflationsdriven, skriver Svensk Handel.
Under hela det tredje kvartalet minskade den totala omsättningen med fem procent jämfört med året innan. E-handeln har nu haft negativ tillväxt under åtta kvartal i rad.
Svensk Handel hoppas på en stark Black Week och julhandel för att kompensera för tidigare förluster, särskilt med tanke på att många svenskar fortfarande är prismedvetna. Dessutom förväntas begagnade varor vara populära julklappar, med upp till var femte julklapp som kan vara begagnad.