Under 2022 minskade antalet nystartade e-handelsföretag med 17 procent, en tydlig avmattning från tidigare år.
En ny kartläggning utförd av Svea Bank AB avslöjar en markant nedgång i tillväxten av nya e-handelsföretag, trots att branschen upplevt en generell uppgång under pandemin. Statistiken baseras på data mellan 2021 och 2022.
Trots den övergripande minskningen har en bransch visat sig motståndskraftig. Företag inom ”brett sortiment” ökade med tio procent, vilket motsvarar 1 354 nya företag. Denna bransch har lyckats sticka ut i en tid där många andra kämpar.
Sport- och fritidsutrustning samt auktioner online har drabbats hårt, med en minskning på 43 procent respektive 30 procent. Även datorer och elektronik, som tidigare varit en stark bransch, såg en nedgång med åtta procent.
Snittomsättningen för nystartade e-handelsföretag har också sjunkit drastiskt, särskilt inom kläd- och modebranschen där snittomsättningen föll med 91 procent mellan 2021 och 2022. Sport- och fritidsutrustning följde tätt efter med en nedgång på 87 procent.
Emma Lindgren, expert på digital konsumtion hos Svea, förklarar att e-handelsbranschen upplevt en rekyl och att de kraftiga nedgångarna delvis påverkats av omvärldsfaktorer såsom kriget i Ukraina. Ökade kostnader och inflation har satt sina spår i försäljningssiffrorna. Lindgren betonar vikten av att företagen hittar sin nisch och lyckas sticka ut i den hårda konkurrensen.