Den stora kedjan Plantagen befinner sig i ekonomisk kris. Sedan bolaget försattes i rekonstruktion den 23:e augusti i år så har omfattande förändringar gjorts i organisationen och butiker stängs på löpande band.
Plantagen började sin resa 1986 i Norge då två norska bröder startade verksamheten. Bolaget framstod under många år som oslagbar succékedja. Men sen vände det och ganska snabbt började det hela fallera.
En del i förfallet som tidningen Market rapporterat om var ett avtal man gjorde med Coop 2016. Tanken var att det skulle finnas butiker i Coop-butikerna som sålde Plantagens produkter. Försäljningen skulle ske hos Coop Forum och Stora Coop.
Kontraktet visade sig dock vara en mardröm för Plantagen. Man garanterade en årlig tillväxt på 8% avseende försäljning, men också en årlig marginalförbättring på 1% varje år. Om man inte nådde detta kunde Coop-butikerna kräva ersättning av Plantagen.
Under 2017 initierade bolagsledningen ett sparpaket på 70 miljoner kr.
– Den nedskärningen motsvarade dock endast den utökning man gjort av huvudkontoret de senaste 18–24 månaderna för att hantera den förväntade tillväxten, säger en källa till tidningen Market.
Rasande resultat
Under de senaste åren har resultatet på sista raden också rasat samtidigt som försäljningsökningen mattats av. 2020 gjorde man en vinst på 100 miljoner kr och det resultatet höll också i sig 2021.
Därefter föll dock resultatet till en förlust på 30 miljoner kr 2022 och 2023 uppgick förlusten till 93 miljoner kr.
I år under augusti försattes bolaget i rekonstruktion. Sedan dess har butiker i kedjan stängts på löpande band för att försöka få rätsida på verksamheten.
För bara ett par dagar sedan stängde Plantagen i Motala och alla anställda får nu sluta. Även butikerna i Länna, Ludvika, Råå, Kalmar och Slagsta stänger ner.
Bolaget har fått mer tid på sig att försöka lösa sin kris. Men konkurs är ett ständigt hägrande hot för växtjätten.