E-handeln såg en tillbakagång i april, trots en positiv tillväxt de första månaderna av året. Jämfört med april 2023 så har e-handeln minskat med 3%.
Sammanlagt ökade omsättningen i e-handeln med 7 procent under de första fyra månaderna, främst tack vare starka siffror i januari och februari.
Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, förklarar att e-handeln drabbats negativt av hushållens ansträngda ekonomi. Konsumenter handlar för lägre belopp online, vilket särskilt påverkar kapitalintensiva branscher som byggvaror och hemelektronik. Även om Riksbanken nyligen sänkte räntan, menar Ljungberg att fler åtgärder krävs för att stärka svenska konsumenters köpkraft.
Tillväxten i e-handeln drivs huvudsakligen av att fler konsumenter väljer att handla online jämfört med förra året, och andelen som e-handlar är fortfarande hög relativt de senaste fem åren.
– En del av den växande e-handeln från utlandet sker genom stora internationella e-handelsplattformar från till exempel Kina, vilka är särskilt populära bland den yngre befolkningen. Svensk Handel kommer alltid att stå upp för fri konkurrens, men det är av yttersta vikt att aktörer som använder plattformarna följer de lagar och regler som handelsföretag inom EU redan efterlever. Detta är viktigt utifrån både ett produktsäkerhetsperspektiv, konkurrensperspektiv men också givetvis ett hållbarhetsperspektiv, säger Per Ljungberg.