På morgonen släpptes en ny undersökning som bland annat visar att 66% av alla barn vill bli egenföretagare.
Undersökningen är genomförd på barn och unga tillhörande generation Alpha (personer födda 2010 eller senare) på uppdrag av Visa.
Undersökningen visar bland annat att två tredjedelar (66%) av alla barn i åldrarna 8–14 år strävar efter att antingen bygga upp ett företag, bli egenföretagare eller ha en sidoverksamhet.
Vad som också förvånar i undersökningen är barnens inställning till arbetslivserfarenhet och utbildning. I sin jakt på att nå drömjobbet i framtiden tror barnen i undersökningen att erfarenhet av sociala medier är en bättre kunskap än arbetslivserfarenhet och utbildning.
En majoritet (57%) av barnen i undersökningen menar också att de är mer kreativa än sina föräldrar.
Fredrik Lindquist, Sverigechef för Visa, kommenterar undersökningen.
-Baserat på undersökningen, ser vi att Alpha-generationen kommer att tvinga företag, politiker, och i slutändan hela samhällen, att tänka om gällande handel.