Nya siffror från Kantar Sifo har kommit som visar hur mycket de stora matjättarna spenderade på reklam under 2024.
Såväl förstaplatsen som andraplatsen i utgifter på reklam går till marknadsledaren och tvåan sett till marknadsandelar på dagligvarumarknaden. Det är ICA respektive Coop som spenderar mest och näst mest.
ICA:s reklamutgifter låg under 2024 på 1,1 miljarder kr och Coop spenderade 793 miljoner kr. En majoritet av de utgifterna återfinns i Tv-reklam av olika slag.
ICA har även börjat att spendera en större del av sina reklamutgifter inom rörlig bild i sociala medier. Exempelvis på Youtube. Detta rapporterar tidningen Market.
Dock är de delarna fortfarande relativt små sett till hur mycket som spenderas på Tv. Detsamma gäller för samarbeten med Influensers där Coop har samarbetat med såväl Bianca Ingrosso so humorgruppen Ijustwanttobecool. Kostnaderna för dessa samarbeten utgör dock en liten del av totala budgeten för markandsföring.
Efter de två stora jättarna följer Willys som spenderade tredje mest på reklam under 2024. Totalt uppgick utgifterna till cirka 470 miljoner kr.
Lidl och Hemköp har fjärde- respektive femteplatsen med reklamkostnader på 285 miljoner kr och 186 miljoner kr.