Den första november så blev det sänkt skatt på snus och plastpåsar. Men detta verkar inte ha gett fullt utslag i butikerna. I alla fall inte enligt två rapporter som publicerats.
Jämförelsesidan Zmarta står bakom den ena undersökningen och de har besökt 100 butikskedjor vid populära shoppingdestinationer i Stockholm, både före och efter plastpåseskatten tagits bort för att ta reda på om priset skulle sänkas.
Det visade sig att enbart 19 av dem erbjuder plastkassar. Zmartas genomgång visar dock att fler än två av tre (13 av 19 butikskedjor) inte har sänkt priset, trots den slopade skatten.
Bland de som sänkte skatten mest återfinns bland annat krisande Buttericks samt Lekia.
Avseende snuset har Snusarnas Riksförbund gjort en undersökning för att se om priset på snus gått ner. Rapporten bygger på omfattande data från NielsenIQ och en kompletterande prisjämförelse i 300 butiker. I rapporten framkommer stora skillnader mellan olika butiker och olika tillverkare med hur mycket de sänkt priserna.
De som sänkt skatten mest enligt rapporten är City Gross, Willys och 7-Eleven. De som enligt samma rapport sänkt minst är Direkten, Preem och Time.
Men det ska även föreligga skillnader mellan olika tillverkare. Swedish Match är den tillverkare vars snus har minskat mest i pris i handeln. Detta
drivs delvis av Göteborgs Rapé vars pris i genomsnitt minskat med 5,37 kr i den fysiska handeln enligt rapporten.
BAT (British American Tobacco) som nyligen varit i blåsväder då deras snus innehållet ett cancerframkallande ämne är den tillverkare som enligt rapporten sänkt priserna sämst, faktiskt inget alls.
Trots sänkt skatt på snus och plastpåsar verkar alltså effekten utebli vid priset i kassa respektive snuskyl.