Förvaltningsrätten i Jönköping meddelade i september 2024 en dom i tvisten mellan Mariestads Taxi AB och Mariestads kommun. Mariestads Taxi hade begärt en överprövning av kommunens upphandling av skolskjutstransporter.
Mariestads Taxi ansåg att det vinnande anbudet från Rudskoga Taxi innehöll ett onormalt lågt pris och att kommunen inte följt lagen om offentlig upphandling (LOU) genom att inte begära en förklaring från Rudskoga Taxi.
Onormalt lågt pris
Mariestads Taxi hävdade att Rudskoga Taxi lagt ett osedvanligt lågt anbud, med prisskillnader på upp till 162 procent jämfört med sitt eget. De menade att det var omöjligt att genomföra uppdraget till ett sådant pris, särskilt med tanke på branschens pressade marginaler och kollektivavtalsenliga löner.
De ansåg också att Rudskoga Taxi inte uppfyllde krav på miljö- och kvalitetscertifiering och att det vinnande företaget knappast kan uppfylla miljökravet på fordonen.
Kommunens talan
Mariestads kommun försvarade sig genom att hävda att Rudskoga Taxis pris inte var anmärkningsvärt lågt och att en jämförelse med en liknande upphandling i Jönköpings kommun visade att priserna var rimliga.
Kommunen menade att Mariestads Taxi inte lyckats visa att Rudskoga Taxi inte skulle kunna uppfylla sina åtaganden. Dessutom hade Rudskoga Taxi lämnat en tillfredsställande förklaring under rättsprocessen, vilket stärkte kommunens bedömning av anbudet.
Rättens bedömning
Förvaltningsrätten ansåg att kommunen hade rätt i sin bedömning. Domstolen framhöll att det är den upphandlande myndigheten, i detta fall kommunen, som har tolkningsföreträde när det gäller att bedöma om ett anbud är onormalt lågt.
Eftersom kommunen hade begärt och fått en förklaring från Rudskoga Taxi under processen, bedömde rätten att det inte fanns anledning att ifrågasätta anbudet. Rätten fann heller inga bevis för att Rudskoga Taxi lämnat en otillåten reservation eller att de inte uppfyllde kraven på certifiering.
Därmed avslogs Mariestads Taxis ansökan om överprövning.