Den senaste tiden har det blivit uppenbart att fordonsindustrin har det tufft. Varsel hos såväl Volkswagen och Volvo för att nämna några.
Samtidigt pågår också en stark ström mot elektrifiering, som vi märker av i Skaraborg bland annat genom Volvos kommande batterifabrik i Mariestad.
Dock finns det en biltillverkare som trotsar samtliga strömmar ovan. Det är Toyota.
Elektrifiering och elbilar
Toyotas inställning angående elbilar har gått emot övriga biltillverkare en längre tid. Länge så satsade man på vätgasbilar och trodde hårt på den tekniken istället för elbilar.
Den satsningen ser dock inte ut att gå så bra. Under november så sålde bolaget enbart 134 vätgasbilar över hela världen. Även helårssiffrorna är låga och sjunker i jämförelse med tidigare år.
Toyota är trots ovanstående fortsatt tydliga med att de inte enbart kommer att fokusera på elbilar. Världens största biltillverkare har nämligen beslutat att inte bestämma sig. Istället satsar man på flera parallella spår samtidigt.
Konkurrensen från Kina
Konkurrensen från Kina och kinesiska biltillverkare är en stor anledning till de varsel vi sett under året inom fordonsindustrin. De kinesiska företagen tar marknadsandelar på hemmamarknaden och det tyska biltillverkarna lider hårt. Även Volvo Cars tappar i Kina och under november i år så sjönk försäljningen med 8% i jämförelse med året innan.
Men när andra väljer att skala ner sin produktion har Toyota nyligen bestämt sig för att gasa mer. Satsningen sker också i Kina. Enligt en rapport så planerar Toyota att bygga en ny bilfabrik i Kina och bilarna ska börja rulla ut från fabriken redan 2027.
Högre avkastningskrav för Toyota
Samtidigt som andra biltillverkare dras med tuff lönsamhet och besparingar så väljer också Toytota att höja sitt avkastningskrav. Man ämnar nu att leverera 20% avkastning på eget kapital.
Det tidigare avkastningskravet var ungefär hälften så högt. Beskedet fick bolagets aktie att rusa på börsen i Tokyo och på en månads tid har den gått upp med 25%.