Under hösten och vintern är det många kampanjer som lockar till konsumtion. Men det finns flera fallgropar att se upp för.
Rea-högtiden Black Friday infaller i slutet av november, och företag har redan inlett sina kampanjer. Många passar på att unna sig det där lilla extra, eller fynda julklapparna till ett bättre pris, och det är lätt att ryckas med av alla erbjudanden. Men det finns fallgropar.
I vissa fall köper man också mer än man tänkt med tanken att lämna tillbaka vissa varor, vilket kan ställa till med problem. En Novus-undersökning från Familjens Jurist visar att nästan hälften av alla svenskar (46 procent) tror att 14 dagars ångerrätt gäller för alla inköp – vilket inte stämmer.
E-handeln kringgår lagen
Förra året infördes en ny lag som innebär att e-handlare måste redovisa sitt lägsta pris under de senaste 30 dagarna för reavaror. Lagen är relativt ny och det är få som följer den fullt ut. För att kringgå den nya lagen höjer många sina priser under oktober för att sedan kunna ge större rabatter under Black Friday i november. Har man otur kan man ha köpt flera saker till ett högt pris sett till prishistoriken.
– Företagen ska visa det lägsta pris som de har haft på produkten under de senaste 30 dagarna före prissänkningen. Eftersom priset längre tillbaka än så kan ha varit samma eller lägre än reapriset, är det klokt att granska prishistoriken på en prisjämförelsesajt för att säkerställa att det faktiskt är ett bra erbjudande sett till produktens pris under året, säger Oscar Coronel, senior jurist och kompetensansvarig inom konsumenträtt på Familjens Jurist.
Detta behöver du ha koll på inför Black Friday
Ha koll på skillnader mellan köp på internet och i butik
Var du köper produkten är helt avgörande för din ångerrätt. Om du har beställt en vara via internet, telefon eller postorder har du alltid rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från leveransen, medan fysiska butiker inte omfattas av ångerrätten rent juridiskt. Är du osäker på vad som gäller kan du alltid ta hjälp av konsumentvägledningen i din kommun eller tjänsten Hallå Konsument som kan ge dig kostnadsfri rådgivning.
Tänk på att det kan vara själva varan som avgör om du har ångerrätt
Det finns exempelvis ingen ångerrätt för hygienartiklar med bruten plombering, mediciner eller livsmedel som snabbt blir dåliga. Om du till exempel köper underkläder som har en plombering, så måste plomberingen vara obruten för att du ska få lämna tillbaka underkläderna.
Fråga butiken om deras policy
Webbutiker omfattas av ångerrätten, men det finns undantag för vissa varor. För fysiska butiker är det lite annorlunda. De omfattas inte av ångerrätten rent juridiskt, men det är vanligt att de i stället har en returpolicy/öppet köp. Den kan dock skilja sig åt mellan butiker eftersom det inte är lagstadgat, så dubbelkolla alltid direkt med butiken vad som gäller om du är osäker.