Kooperativa Förbundet har under morgonen gått ut med att man säljer sitt dotterbolag Vi Media. Detta efter flera besparingar blivit offentliga.
KF har under ett antal år arbetat för att renodla verksamheten för att koncentrera sig på kärnverksamheten inom dagligvaruhandeln. Som ett led i renodlingen har KF beslutat att avyttra mediebolaget Vi Media.
– Vi Medias journalistik är unik och behövs mer än någonsin i dagens samhälle, samtidigt förändras ju medielandskapet kraftigt. Vi är angelägna om att verksamheten ska ha de bästa förutsättningarna att utvecklas många år framöver och söker därför en ny ägare som kan erbjuda detta, säger Thomas Svensson, CFO och ägaransvarig på KF.
Den senaste tiden har rubrikerna kring Coop utmärkts av sparpaket. Först var det 100 anställda på Coop Sverige som blev uppsagda. Därefter försvann personal på just Vi Media i samband med att man beslutade att lägga ner tidningen Mer Smak. Bolaget Vi Media fick också en ny VD i måndags vilket vi skrivit om i en separat artikel.