Black Friday närmar sig med stormsteg och istället för att uppmana till köphets under fredagen har 29 stadskärnor gått samman för att lyfta sina lokala butiker och uppmana till att sprida ut sitt handlande inför Black Friday och jul.
Butikerna i stadskärnorna har ställt om och möjliggör för handel digitalt, via telefon eller kanske utanför dörren. Allt för att skapa en säker miljö för kunder och besökare inför handelns stora högtid.
De senaste åren har diskussionen kring förändrade konsumtionsmönster, hållbar handel, lokala butiker och pressade marginaler intensifierats. Därför togs initiativet kring ett samarbete redan 2019 då stadskärnor gick samman i en kampanj för att lyfta sina lokala butiker och premiera kunderna i stadskärnorna runt om i landet.
Vad kan den lokala handeln och butikerna erbjuda som inte internet kan?
-Få tips och råd av erfarna och kunniga handlare som är experter inom sina områden. Att man stöttar den lokala handeln blir en bonus, berättar Maria Leo som är centrumledare i Skövde Cityförening, till Skaraborgs Nyheter förra året.
Den 27 november blir det Local is the new Black runt om i Sverige och förhoppningen är att det ska vara startskottet för ett gemensamt arbete med att sätta fokus på den lokala handeln i stadskärnorna.
Idén om kampanjen kom från Helsingborg Citys marknadsgrupp inför Black Friday 2019 och via nätverket Sveriges Centrumutvecklare nappade därefter flera städer på kampanjen som spred sig över hela landet.
29 städer som är med och lyfter Local is the new black
Helsingborg, Örnsköldsvik, Piteå, Örebro, Trollhättan, Bollnäs, Strängnäs, Nynäshamn, Hässleholm, Ljusdal, Västervik, Östersund, Kramfors, Sundsvall, Sölvesborg, Gamleby, Skövde, Ludvika, Höganäs, Karlskrona, Ängelholm, Västerås, Mjölby, Kristianstad, Göteborgs torg, Karlshamn, Kalmar, Falköping och Ystad.