För nionde gången presenterar Sveriges kommuner och regioner (SKR) resultatet från undersökningen Öppen jämförelse gällande företagsklimatet i Sveriges kommuner.
Undersökningen är en kvalitetsmätning av den kommunala myndighetsutövningen och servicen gentemot företag för 2021.
Resultatet presenteras i ett så kallat Nöjd kund index (NKI) och även denna gång rankas Lidköpings resultat som högt. Det sammanslagna indexet ligger på 76. Lidköping hamnar på plats 77 av de 189 kommuner som deltagit i undersökningen. Kommunen har därmed klättrat 15 placeringar uppåt mot mätåret 2020 då Lidköping hamnade på plats 92.
– Vi är glada att trenden håller i sig och att vi behåller ett högt resultat i det sammanlagda indexet. Vårt arbete med att förbättra service, kommunikation och dialog fortsätter oavbrutet och den här undersökningen ger oss bra underlag för det, säger Anna Sundbom, näringslivschef i ett pressmeddelande.
Inom området ”Servering” hamnar kommunen på ett lägre index än föregående år, från 69 till 60 i index.
– Just nu arbetar enheten med ett utvecklingsarbete som syftar till att öka kundnöjdheten. Vi hoppas detta arbete kommer ge resultat för nästa års mätning, säger Mona Wrethman, miljö- och hälsoskyddschef.
Mätningen baseras på en enkät som skickas till kunder som haft ett avslutat myndighetsärende med kommunen under mätåret. Svarsprocenten under 2021 var 48 procent.
Fördelen med undersökningen är att frågorna avser faktorer som kommunen själv kan påverka så resultaten är viktiga verktyg i förbättringsarbetet.
Fakta om undersökningen
Öppna jämförelser Företagsklimat visar inom vilka områden företagarna anser att myndighetsutövningen fungerar bra respektive mindre bra samt vad kommunen behöver bli bättre på.