På kommunstyrelsens sammanträde den 8 februari i Mariestad avhandlade man en remiss från Trafikverket om en strategi för att öka tillgängligheten till Kinnekullebanans stationsområden.
Man slår fast att många stationer har ett mycket eftersatt underhåll och saknar de mest grundläggande tillgänglighetsfunktionerna som tex. skyltning och en tydlig angörning.
Briserna i tillgänglighet ger dåliga förutsättningar för ett ökat resande och bidrar inte till den regionala målsättningen att dubblera antalet
kollektivtrafikresor till 2025. Vidare sänker bristerna Kinnekullebanans
attraktivitet som hållbart färdmedel och alternativ till bilen.
Särskilda åtgärder önskas i Lyrestad, Hasslerör och Lugnås.
Lyrestads station
Här behövs bland annat plattformsåtgärder, iordningställande av angöringsytor (innefattar cirka 10 pendlarparkeringar) samt ny plattformsövergång från Norrgatan.
Mariestads kommun föreslås som ansvarig för iordningställandet av
angöringsytor vilket omfattar pendlarparkering, cykelställ samt skyltning till stationen med en uppskattad kostnad om 1 -2 miljoner kronor.
Hasslerörs station
Tre åtgärder behövs för Hasslerörs stationsområde till en uppskattad kostnad mellan 11 – 22 miljoner kronor.
Förslagen omfattar åtgärder på plattformen, säkra väganslutning till stationen genom servitut samt iordningställa angöringsytor. Vilken aktör som bär ansvaret för iordningställandet av angöringsytorna är inte fastställd.
Lugnås stationsområde
Utredningen föreslår utöver de generella förslagen tre åtgärder för Lugnås stationsområde till uppskattad kostnad mellan 11 – 22 miljoner kronor. Förslagen omfattar åtgärder på plattformen, cykelställ samt pendelparkering och skyltning från statlig väg.
Även här anges Mariestads kommun som ansvarig för anläggandet av
pendelparkering och även skyltning till den från statlig väg, med en uppskattad kostnad mellan 1 – 2 miljoner kronor