E-handeln ökar och det börjar även märkas på dagligvaruhandeln, enligt Micke Petersson, butiksansvarig för ICA Maxi Skövde. Snart ska han delta i ett seminarium om hur affärsverksamheten kan se ut i framtiden.
Under 2019 var tillväxten för e-handeln 13 procent och uppgick till 87 miljarder kronor, enligt Postnords e-barometer.
90-talisterna blir självständiga konsumenter
– De senaste fem, sex åren har online-handeln tagit ordentlig fart. Nu börjar de som är födda i mitten av 90-talet bli självständiga konsumenter. De har vuxit upp med internet, vilket bidrar till att handeln flyttar till nätet i allt större utsträckning. Just nu pågår det en omställning i handeln som ingen vet var den ska ta vägen. Det är en spännande tid vi lever i, säger Mikael Hernant som är lektor i företagsekonomi på Högskolan i Skövde.
Fler handlar mat via nätet
Micke Petersson är butiksansvarig för ICA Maxi vid Elins Esplanad i Skövde och har över 20 års erfarenhet som ICA-handlare. Digitaliseringen är ett ständigt utvecklingsprojekt för ICA, som tagit fram en online-plattform butikerna kan ansluta sig till.
– Vi kan anpassa plattformen till viss del, men det finns fortfarande mycket som kan utvecklas ur både butiks- och kundperspektiv. Näthandel står för nästan tio procent av vår totala omsättning. E-handel av matvaror är fortfarande i sin linda, men vi ser en stadig ökning av antalet köp över nätet och vi tror att näthandeln kommer utgöra 15 procent av vår handel inom fem år, säger Micke Petersson.
När Micke får sia om framtiden säger han sig se plocklager där digitala assistenter arbetar och levererar varorna till kunder i mycket större utsträckning än idag.
– Men eftersom jag älskar kundmöten så hoppas jag att jag hinner gå i pension innan min framtidsbild blir verklighet.
Onlinekunderna hos ICA MAXI Skövde handlar mer än andra kunder
Vad är det kunderna uppskattar med att e-handla mat, och hämta upp hos er?
-Framförallt bekvämligheten och tidsbesparandet – man kan bokstavligen talat göra en storhandling på 5 min och köra förbi oss och få det inställt i bilen utan att själv behöva lämna bilen alternativt få det hemkört och inburet innanför dörren, säger Micke och fortsätter:
-Det sparar väldigt mycket tid för våra kunder samt att det är bekvämt av flera olika anledningar, vi har allt från småbarnsfamiljer till äldre kunder där bekvämligheten kan vara mycket värd t ex genom att inte behöva storhandla själv med småbarn i vagnen utan man kan lägga den tiden på att leka med barnen eller om man har krämpor, skador, är sjuk osv.
Har man ett annat shoppingbeteende när man e-handlar mat?
-Snittköpen är mycket högre online vilket kan tolkas som att man främst gör sina stora inköp online och kompletterar med de mindre handlingarna i butiken. Tunga och skrymmande varor t ex mejeri, mjölk och toapapper samt tidskrävande varor att handla t ex frukt och grönt har större andels försäljning Online än i den fysiska butiken, säger Micke.
Öppet seminiarium på Högskolan i Skövde
Torsdagen den 12 mars arrangerar nätverket CLAS (Centrum för Ledarskap och Arbetsliv i Skaraborg) ett öppet seminarium på Högskolan i Skövde där det kommer diskuteras vad som händer just nu och hur fysiska butiker kommer att påverkas i framtiden. Mikael Hernant representerar under seminariet forskningsdelen och Micke Petersson representerar näringslivet.