Skövde city news tog ett samtal om företagande, cityhandeln och utvecklingen av staden med Martin Niklasson som äger och driver HiFi-Punkten i Skövde.
Företaget HiFi-Punkten på Långgatan är inne på sitt 28:e verksamhetsår, men har funnits i nuvarande lokaler sedan år 2000. Det har hänt saker både i samhället och i staden som påverkat verksamheten, men de har samtidigt haft en ständig utveckling av företaget.
E-handeln är viktig för skövdeföretaget
-Vi var igång med e-handel redan 1997 och var till och med före NetOnNet och en del andra aktörer, säger Martin Niklasson. Samtidigt tillägger han att e-handeln ställer andra krav idag på hemsidan, än vad man gjorde 1997.
-Du måste vara attraktiv på internet. Där kollar folk först. Är det en dålig sida kanske de inte ens kommer till butiken. Vi brukar passa på att uppdatera hemsidan när det är ont om folk i butiken. Då har man igen det dygnet runt, säger Martin Niklasson.
-Och det duger inte med vad som helst. Delbetalningsmöjligheter och att kunna få handla på faktura, det är viktiga saker för våra kunder. Idag står e-handeln för 30% av vår omsättning. Utan den hade inte vår lönsamhet varit det den är idag. Många av kunderna som kommer in i butiken har varit på hemsidan först.
Finn det inga spontankunder?
-Jo, vi ligger ändå i city, men vi har kunder från hela landet som sett oss i fackpress och kollat in oss på nätet. När de passerar Skövde eller besöker kringaktiviteter som exempelvis Arenans Upplevelsebad, passar de på att kika in. Såna saker är viktiga för staden och gynnar handeln, säger Martin.
Men vi backar bandet lite och tittar runt i butiken. Det är cirka 300 kvm butiksyta, men lagret är betydligt större än butiksytan. De jobbar med skräddarsydda lösningar för privatpersoner och företag som vill ha ett prisvärt ljudsystem. Det sker även installationer.
-Senast idag så installerade vi ljud hos en frisör i Skövde, berättar Martin.
Anledningen till att deras lageryta är mycket större än butiksytan är att deras sortiment är bland det större i Sverige och att man även har en agenturverksamhet där man är återförsäljare för 20-talet varumärken.
Försöker ge en serviceinriktad kundupplevelse
Vad är viktigt att tänka på när det gäller i butiksupplevelsen, när e-handeln växer sig starkare?
-Det viktigaste är att bjuda på en upplevelse och kunskap. Idag är det valen som är svåra för en konsument, det finns så mycket. Att sålla i det som finns, kräver att du är expert. Då finns vi tillgängliga för kunderna. Men sen finns det väldigt få butiker, knappt ens i storstäderna som har ett så stort sortiment som vi har.
Martin fortsätter:
-Alla företagare, även om du är en stormarknad eller inne i city, måste du kunna erbjuda något som inte finns på nätet. Man behöver fundera på vad man själv kan bjuda på. Det kan vara personlig service, en tjänst eller bara att bjuda på en fika.
Det är inte lika mycket kvantitet på folk som strömmar in i butiken idag, så de som kommer måste man ge ett mervärde. Samtidigt handlar de kunderna som kommer idag för mer pengar i genomsnitt per köp och det är ett tecken på att man gör någonting rätt.
Ser positivt på förändringarna i Skövde city
Vad har varit tufft med centrumhandeln den senaste tiden?
-Det är främst alla ombyggnationer som varit i staden, men det är ju för att det ska bli bra. Så är det ju även när man renoverar en villa. Det är lite stökigt och bökigt under tiden, men sen blir det förhoppningsvis bättre. Men jag förstår att det varit viktigt för handlare som behöver en viss tillströmning av kunder.
Parkeringsfrågan då? Hur ser du på den?
-Commerce har aldrig varit fullt och det behövs en liten avgift för att det ska vara rotation, det kanske man kan överleva som kund. Om det inte kostat något hade alla anställda till butikerna tagit platserna annars, och det hade inte kunderna vunnit på. Men det bör alltid finnas parkering som är kostnadsfri också, och som inte är alltför långt bort.
Vad händer framöver?
-Just nu håller vi på med ett projekt som vi hållit på med i sju år nu. Det är helgjutna högtalare i betong som fått mycket uppmärksamhet i fackpress.
Slutligen, vad är hetast för skövdeborna just nu?
-Det är skivspelarna, det är en motreaktion till det digitala. En cool pryl och en inredningsdetalj där det finns fantastiskt ljud att hämta med rätt saker.