Skövde city news tog ett snack med ägaren till Skövdes nyaste godisbutik, för att prata om hur det är att vara företagare och om skövdebornas – men även hans egna godisvanor. Godistävling finns längst ner i artikeln!
Men först, vem är du Wasim, som startat butiken?
-Jag är 26 år, uppvuxen mestadels i Skövde. Kom till Sverige 2003 från Irak som 11-åring. Jag har bott i Södra Ryd och läste fordonsprogrammet så jag är bilmekaniker egentligen. Jobbade ett tag som rekondare och bytte till tobaksbranschen då jag köpte en tobaksbutik i Lidköping och drev den i 5,5 år.
Hur var det att driva den?
-Det var mycket svårt första året. Jobbigt med alla regler och det var svårt att marknadsföra sig. Men jag ville driva eget. Till slut tröttnade jag på att pendla mellan Lidköping och Skövde. Skövde är ju hemma. Så när jag fick tillfälle sålde jag butiken. Minns att jag satt hemma i två-tre månader, det kändes som semester då jag aldrig varit ledig tidigare.
Startade Direkten i Commerce
Men det började att klia i fingrarna. Då startade jag Direkten i Commerce. Ringde centrumchefen och några möten senare så hade jag en lokal. Jag har fortfarande kvar kiosken där.
Varför valde du en karriär inom godis? Har du alltid varit intresserad av godis?
Jag gillar att träffa människor, nya ansikten och den sociala biten. Idag sitter man mycket med facebook och sånt, men när man möter kunder känner man att man lever här och nu. Därför gillar jag servicebranschen.
Vad är mest skrämmande med att starta ett företag?
Det är många regler att följa. Men det är ekonomin man är orolig för, gällande kostnader och utgifter. Det var svårt att känna till alla utgifter innan man fick erfarenhet. Men jag väljer att ta risken och vill lära mig något av det. Jag utvecklas hela tiden.
Hur kom det sig att du beslutade för att öppna en godisaffär i Skövde?
-I april förra året började de annonsera om att Kandyz sökte franchisetagare. Jag hade precis startat i Commerce men såg faktiskt en annons i SLAs tidning. Då ringde jag och kollade. Det var inte planerat att gå all-in. Jag frågade om hur det fungerade, hur kedjan verkade. De förklarade allt viktigt, volymer, branschen totalt och hur det gick för deras butiker. Då bestämde vi ett möte och sen gick det fort. Vi delade samma syn på behovet och erbjudandet och då startade jag i augusti.
Frågan som ställts 1000 gånger
Nå, äter du mycket godis själv?
-Ha ha, ha. Det blir mycket godis. Jag gillar sött godis och det blir nästan godis varje dag. Det är riktigt svårt att hålla sig undan när man fyller på och känner doften av färskt godis. Det konstiga är att man inte tröttnar på det.
Hur går det för butiken?
-Hittills har det gått bra, jag fick en riktigt bra start. Hade köer långt utanför lokalen. Det är det roligaste jag har gjort!
Vad är viktigt att tänka på när man ska sälja godis?
-Att hålla det fräscht och hygieniskt. Det är viktigt med handskar vid hantering och lock till godiset. Att man håller butiken ren och fräsch. Men man ska kunna hitta sina favoriter. Sorter som man inte sett på länge hittar man ofta här. Oftast är det äldre som frågar efter exempelvis mintkyssar som är en av våra många storsäljare.
Vilka kunder gör dig gladast?
-Barnen gör mig gladast. Att köpa godis är ju att gå på upptäcksfärd. Man hör när barnen skriker rätt ut att de hittat “krokodiler!”, “grodor!”, “körsbär!” och “spindlar!”. Då blir man glad, säger Wasim med ett stort leende.
Ni har nästan 1000 följare på facebook och över 600 följare på instagram, varför är intresset runt er så stort?
-Det är en bra fråga. Vi kör tävlingar och nyheter om nya godisar och kampanjer. Wasim visar sin mobil. -Titta här, jag lade ut en grej på instagram och facebook, det är smockfullt med kommentarer och gilla-tryckningar redan.
Kandyz listar Skövdes populäraste godissorter
- Center Original
- Lysmelk
- Chokladpopcorn
- Colaflaskor
- Geisha
Är det skillnad på vad stora och små skövdebor köper för godis?
-Ja, det är det. Man märker att de äldre väljer sorterna som fanns förr, chocklad-mandel, choklad-russin och sånt. Barnen väljer mer marshmallows, gelehallon och mer mjuka saker med olika former.
16 kilos godis-rekord
Finns det något “godis-rekord” i butiken?
-Ett rekord hade vi på premiären, en kund köpte våra största hinkar på 10 L, köpte tre stycken och hamnade på 16 kilo totalt. Det var nog inte bara till honom, säger Wasim.
Tävling med Kandyz Skövde
För att delta:
1. Dela Skövde city news artikel på din Facebooksida.
https://www.skovdecitynews.se/nyheter-kandyz-skovde-satsar-helhjartat-pa-losgodis
2. Gilla Kandyz Skövde på Facebook.
3. Skriv vilket favoritgodis du älskar på Kandyz Skövdes Facebooksida.
Tre vinnare väljs ut som får fylla var sin 5 liters godishink. Tävlingsvinnarna presenteras 3 mars på Kandyz Skövdes Facebooksida.