Här kan du läsa om Konsumentverkets nya allmänna råd för marknadsföring av tobak respektive e-cigaretter. Råden träder i kraft den 1 januari 2020.
Konsumentverket uppger på sin webbplats att när det gäller marknadsföring av tobak har en revidering skett av de tidigare råden som nu är över tio år gamla. Konsumentverket har sett ett behov av förändring avseende både struktur och innehåll.
Konsumentverket avvaktar dock med att lämna allmänna råd för marknadsföring av tobaksvaror i webbutiker tills dess att nya lagregler eller domstolsprövning har klarlagt rättsläget.
Helt nya regler för marknadsföring av e-cigaretter
De allmänna råden för marknadsföring av e-cigaretter är helt nya då det inte funnits några tidigare. De innehåller bland annat ett förbud för marknadsföring, som inte endast består i att tillhandahålla elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare. Därutöver finns förbud för viss marknadsföring i tidningar samt i tv- och radiosändningar. Bestämmelserna omfattar däremot inte marknadsföring i fysiska butiker.
Endast neutrala bilder som inte väcker särskild uppmärksamhet tillåts
Tillåten information (”produktinformation”) inklusive bilder bör endast lämnas i form av en neutral varu- och prislista. Varu- och prislistan bör inte utformas på sätt som är ägnad att väcka särskild uppmärksamhet. Bilder bör endast återge enstaka produkt och/eller dess förpackning.
Förhoppningen är att de allmänna råden ska förenkla för aktörerna på marknaden att få tillgång till och förstå reglerna samt att främja en enhetlig tillämpning hos tillsynsmyndigheter.