Skövde Värmeverk och SkövdeNät har gått ihop till ett nytt bolag, Skövde Energi och ägs till 100% av Skövde Stadshus AB. Inför sammanslagningen togs en ny logga fram.
Skövde Energis uppdrag
Företagets uppdrag är att ansvara för nätdistributionen inom Skövde tätort, Hentorp och Ryd. De producerar även miljövänlig el och fjärrvärme i Skövde kommun. Skövde city news passade på att intervjua Åsa Holmqvist Ekman, som är kommunikationsansvarig för Skövde Energi.
Hur kommer det sig att loggan ser ut som den gör?
-Det gröna tänker vi är SkövdeNät, och den orangea delen är symboliserar Skövde Värmeverk. Tanken är att de båda går samman och bildar en stark länk, säger Åsa Holmqvist Ekman.
Den gröna är även symbol för hållbarhet och miljötänk. Det är det centrala för oss. Det orangea kopplas ofta ihop med innovation, framåtskridande och utveckling. Solen, värmen och den biten, som också är viktig.
Skövdeföretag tog fram logotypen
Är det ett skövdeföretag som tagit fram loggan?
-Ja, det är Faktum reklambyrå som tagit fram den. Jag började min tjänst i september som kommunikationsansvarig och då började vi direkt med att ta fram en varumärkesplattform, vision och mission. Som en del i det ledet kom loggan fram.
Hur kommer vi skövdebor att märka av namnbytet?
-Vi har skickat vykort hem i brevlådan, vår nya gemensamma webbsida är framtagen. Sedan har vi två stadsbussar som kör med reklam i några veckor och så är vi med i Näringslivsbilagan.
Hemlighet på gång i mars
– Snart kommer vi att märkas igen, jag kan inte säga hur än för det är hemligt. Men det blir på ett sätt som är nära folk. Budskapet är att vi kommer att uppmuntra till det hållbara levernet. Så håll utkik i mars, avslutar Åsa Holmqvist Ekman.