TV-, telefon-, Spotify- och Netflixabonnemang är vi alla vana vid. Men abonnemang för idrott? Ja, först ut i Sverige med det är Skövdeföretaget Mewego som lanserar sin tjänst Mewego Passport.
Företaget registrerades i april 2017 och började då med att samla alla evenemang i en app, Mewego. Tanken var då att skapa en marknadsplats för alla händelser, då föreningars och företags information om event ofta är spridda på flera olika håll, vilket gör det svårt att nå ut i mediabruset.
Men nu är det dags för en ny tjänst som man är först med i Sverige. I dagsläget är det ishockey, bandy och handboll som finns med i utbudet som är koncentrerat till Skaraborgsområdet.
– Men det är bara början. Vår vision är att vart man än befinner sig i Sverige så ska man kunna gå på så många matcher man vill, vare sig det gäller handboll, hockey, fotboll, eller vad man nu är intresserad av. Vi vill att det skall vara lätt att gå på match utan krångel med biljetter. Vi börjar på hemmaplan här i Skaraborg och expanderar successivt, säger Emanuel Kaplan, VD på Mewego.
-Vi såg ett problem med sjunkande publiksiffror och förlegade biljettsystem inom livesporten och kände att här finns det mycket vi kan göra. Några av oss i teamet har själva ett förflutet inom både handbollen och hockeyn vilket kan förklara vår passion för sporten och viljan att få fler att upptäcka den som underhållning. Dessutom ligger abonnemangsformen i tiden, det är bara att se på Spotify, Netflix och Storytel tex. Man vill som konsument ha fri tillgång till ett stort urval på sina egna villkor. Vi vill göra matcherna lättillgängliga för allmänheten helt enkelt, berättar Emanuel Kaplan.
Tjänsten fungerar som så att man laddar ner appen och letar upp ett evenemang man vill gå på. Sen bokar man eventet man vill gå på och vid entrén skannar man en QR-kod för att verifiera att man bokat.
Föreningar som i dagsläget är anslutna till Mewego Passport är:
Andra som skriver om Mewego eller deras tjänst Passport:
SkLT skriver om företagets första lansering av eventappen här.