Nu tar Jula Holding ett nytt spännande steg in i konfektionsbranschen och blir delägare i klädföretaget JOY.
I förra året i mars försattes modekedjan Joy i konkurs. Då ägdes de av MQ och konkursen omfattade 40 butiker och en e-handel. Men nu ska märket få fart igen.
Företaget JOY vänder sig till kvinnor över 45 år.
– Vi ser stora fördelar i samarbeten och synergier mellan bolagen, säger Karl-Johan Blank, ägare och koncernchef Jula Holding.
– Vi har stor erfarenhet av retail och hoppas kunna tillföra mer än bara kapital i det här samarbetet. Bolagen har en tydlig samsyn kring värderingar och syn på företagande och vi ser stora möjligheter att tillsammans stärka verksamheterna. Dessutom har vi en stark tro på de innovativa lösningar inom e-handel som JOY står för, säger Karl-Johan Blank.
En attraktiv investeringsmöjlighet
– Det känns väldigt spännande att ge sig in i konfektionsbranschen. Det här är en attraktiv investeringsmöjlighet och vi ser att det finns ett tydligt utrymme på marknaden. Företaget har redan upparbetade tillgångar i form av kunddatabas, varumärken och produkter och vänder sig dessutom till en målgrupp där vi ser en stor potential. Vi tror också väldigt mycket på personerna bakom företaget, Åsa, Anna och Sofia, och deras starka entreprenörsanda, säger Joachim Frykberg, vd Jula Holding.
En gemensam entreprenörsanda
– Vi är tre kvinnor som gör detta och nu har vi fått en fantastisk partner och delägare i form av Jula Holding. Vi ser stora möjligheter till samverkan mellan Jula, Hööks och JOY, säger Anna Ullman Sersé, vd JOY.
En gemensam nämnare för bolagen är tron på att det finns många affärsmöjligheter inom segmentet kvinnor över 45 år som är en spännande målgrupp med stor potential.
– Vi har en stor gemensam kundgrupp och präglas alla av en stark entreprenörsanda. Vi är modiga och delar samma värderingar där kunden står i fokus, fortsätter Anna Ullman Sersé.
Hållbarhet genom en långsiktig garderob
JOY arbetar också utifrån en Slow Fashion-ambition med fokus på tidlös design som håller över fler säsonger och får kunden att köpa nyckelprodukter som kan kombineras till outfits som de verkligen använder.
– Vi vill uppmuntra våra kunder att optimera sina klädköp för att maximera användandet utifrån stil, funktion och livslängd, och på så sätt också minimera felaktiga spontanköp. Det handlar bland annat om en generös produktinformation, en effektiv kundtjänst och att hjälpa kunderna till ett mer genomtänkt och hållbart beteende kring hur de köper kläder. Insatser som är bra för både plånboken och miljön, säger Anna Ullman Sersé.