Totalt nådde Julas försäljning 8,9 miljarder för 2020. En ökning mot föregående år med 19 procent, vilket motsvarar en försäljningsökning på drygt 1,4 miljarder.
Försäljningsökningen är föga förvånande störst för e-handeln med en tillväxt på 44 procent mot föregående år. Mycket på grund utav Corona.
Coronaeffekten är inte hela förklaringen till Julas försäljningsökning, den goda tillväxten gick att se även innan pandemin nådde Europa.
Jula agerade tidigt för att hantera risker med smittspridning, bl.a. var Jula en av de första aktörerna på marknaden med covid-19-certifiering. De medarbetare som hade möjlighet jobbade även tidigt i hemmakontor.
− Mycket av det vi lärt oss under året kommer vi att ta med oss in i framtiden, inte minst när det gäller den digitala utvecklingen. Vår omsättningsökning under året ger givetvis bra förutsättning att utveckla och stärka verksamheten ytterligare. Bland annat kommer vi att öppna minst tio nya Julavaruhus under 2021, säger Joachim Frykberg.