Borga Gruppen lägger ett lönsamt år bakom sig med ett koncernresultat om 23,4 Mkr (25 Mkr) på en omsättning av 602 Mkr (556 Mkr). Koncernen, som tillverkar byggprodukter och hallar av stål, har haft medvind under pandemin trots alla utmaningar.
– Vi har arbetat hårdare än någonsin med effektivitet och kostnadskontroll, samtidigt som vi har hållit igång viktigt utvecklingsarbete vilket gynnar oss i längden, säger koncernchefen Mats Gärdfors.
Under 2020 byggde Borga 226 hallar på 12 marknader. Ett nära-på-rekord för det privatägda företaget, som har tillverkning i Skara, Lodz i Polen och i Litauiska Vilnius.
– Den största utmaningen har varit att bedöma orderingången för hallbyggnationer. Under sommaren var det lite trögt men under hösten lossnade det rejält i de flesta länderna, konstaterar Mats Gärdfors.
Den svenska marknaden går starkt
Koncernens största dotterbolag Borga Plåt AB står för försäljningen på hemmamarknaden. 2020 landade omsättningen på 313 Mkr (269 Mkr) och resultatet blev 15,7 Mkr (11,8 Mkr) vilket innebar rekord. Det svenska dotterbolaget har växt med 15 % det sista året och fördubblat omsättningen de sista 5 åren.
– Efter flera år med hög tillväxt och en del växtvärk har vi arbetat intensivt med att utveckla både arbetssätt och organisation. Det har gynnat oss när vi gick in i bistrare tider, säger Borga Plåts VD Anders Paulsson.
Under det förra året lanserades även bolagets senaste produkt, en bärande högprofilplåt för takkonstruktioner som tillverkas i Skara. Pandemin gjorde dock att lanseringen fick stöpas om något.
– Högprofilplåten säljer bra trots att lanseringskampanjen begränsades av pandemin. Den kommer ha en stor betydelse för vår fortsatta tillväxt då den även ingår som byggkomponent i våra hallar, avslutar Anders Paulsson.