Public Partner är det konsultföretag som utvärderat agerandet som varit i Skara kommun under Covid-19 pandemin.
Medier uppmärksammade sommaren 2020 flera dödsfall med anledning av covid-19 på Vallehemmet, och det är också något Public Partner lyfter upp viktiga lärdomar för kommunen. Omsorgsförvaltningen fick bland annat själva hantera risker som uppstod på grund av hög sjukfrånvaro hos medarbetarna, brist på legitimerad personal och personal utan delegation. I utvärderingen tar man särskilt upp:
”Belastningen i organisationen har varit ojämn. Vissa chefer och nyckelpersoner har arbetat mer eller mindre dygnet runt för att hantera både krisen och sitt ordinarie uppdrag. En central krisledning bör ha som uppgift att säkerställa att i de hörn av organisationen där det är hög belastning så behöver krisstöd sättas in som avlastar chefen från krishantering. Detta så att utrymme ges att hantera sitt ordinarie uppdrag.”
Kommunen föreslås fortsätta utveckla sin krisorganisation, både vad gäller samordning och samverkan men även roller och ansvar. Under pandemin har arbetet över enhets- och förvaltningsgränser varit lyckat och det är något att hålla i även efter en kris. De heldigitala och semidigitala mötena under pandemin föreslås fortsätta och utvecklas, och informationssäkerhetsperspektivet behöver vävas in i det digitala arbetslivet.
– Att Skara har klarat det grundläggande välfärdsuppdraget visar på bärkraften i kommunens organisation och alla medarbetares fantastiska insatser. Det är viktigt nu att vi lär oss av de erfarenheter pandemin gett oss, och använder lärdomarna till att förbättra vårt arbete för Skaras invånare ytterligare. Jag vill också tacka alla som på olika sätt ställt upp för vårt gemensamma samhälle i en tuff tid, säger Ylva Petterson, kommunalråd (M) i ett pressmeddelande.